Die werbliche Inszenierung des Mannes in Männermagazinen

Ein historischer Abriss am Beispiel der Werbeanzeigen im Playboy (1970–2020)

Authors

  • Markus Hofstätter Department für Digital Business & Innovation, Fachhochschule St. Pölten
  • Harald Wimmer Department für Digital Business & Innovation, Fachhochschule St. Pölten

Keywords:

Werbung, Männermagazine, 1970 bis 2020, Playboy, Inszenierung

Abstract

Content analyses are often used to research gender portrayal in advertising. What is missing, especially in the case of men, is a historical analysis of the portrayal of the male sex. For this reason, this paper examines just this in print advertisements of the American „Playboy“. „Playboy“ was deliberately chosen because it is the world's best-known men's magazine, which is still published today. (Gunelius, 2009, 168) The focus is on the change in the portrayal of men in the magazine and which form of stereotyping is present in the ads.

To answer these questions, a quantitative image content analysis was conducted following Geise & Rössler's (2012) model of theoretical dimensioning of image levels. A correlation between current ads and a less stereotypical representation was found. Furthermore, a correlation between older ads and a more masculine portrayal was found.

Author Biographies

Markus Hofstätter, Department für Digital Business & Innovation, Fachhochschule St. Pölten

MA, Studium der Media & Kommunikationsberatung (BA) gefolgt vom Studium Digital Marketing & Kommunikation (MA). Laufende Publikation von Fach- sowie Buchbeiträgen im Bereich der Marketing-, Werbe- und Kommunikationsforschung. Eine Auswahl: Fachmagazine – „Im Dialog“, „PRaktivium“, Beiträge in Wagner-Havlicek & Wimmer: Werbe- und Kommunikationsforschung I + II.

Harald Wimmer, Department für Digital Business & Innovation, Fachhochschule St. Pölten

FH-Prof. Ing. Dr., Studium der Sozial- und Wirtschaftswissenschaften an der WU-Wien mit Promotion im Fachbereich Marketing (2011). Seit 2007 aktiv in der Forschung mit dem Schwerpunkt der Marketing- sowie der Werbe- und Kommunikationsforschung und seit 2014 auch als FH-Professor für Werbung & Marketing an der FH St. Pölten tätig. Zu den wichtigsten Publikationen zählen Bücher über Online-Marketing, Akzeptanz von Hybridautos und Werbe- und Kommunikationsforschung I + II.

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Published

2022-03-31

How to Cite

Hofstätter, M., & Wimmer, H. (2022). Die werbliche Inszenierung des Mannes in Männermagazinen: Ein historischer Abriss am Beispiel der Werbeanzeigen im Playboy (1970–2020). Medien & Zeit. Communication in Past and Present, 37(1), 53–67. Retrieved from https://journals.univie.ac.at/index.php/mz/article/view/8130

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