Stories from Greek mythology as an adventure world and as a classic educational asset. Paths to mythology in primary and lower secondary education against the background of multimedial children’s culture

Authors

  • Karin Richter

Keywords:

Peter Hacks, Heiner Müller, Christa Wolf, Franz Fühmann, Trojan War, literary projects with children, conception of myths

Abstract

This article explores the question of how children access themes and motives from Greek mythology today. Children’s media experience and results of representative empirical studies on reading and media behavior are outlined. Furthermore the connection between the appropriation of myths by East German writers (Peter Hacks, Heiner Müller, Christa Wolf) and the creation of adaptations for children and adolescents is described. In this context, the poetological and poetic work of the writer Franz Fühmann is outlined. His conception of myths as models of human experiences is laid out as the basis for the conceptual development of literary projects with younger children. Using teaching models focusing on the topic of the Trojan War as an example, children’s pathways into the topic matter of Greek mythology are described and the results of the children’s reception and production processes are presented.

Author Biography

Karin Richter

Studium der Germanistik, Geschichte und Pädagogik an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg. Promotion zur Staatsidee in der deutschen Romantik, Habilitation zur Poetologie der Kinder- und Jugendliteratur. Lehrtätigkeit an den Universitäten in Halle, Gießen und Erfurt sowie über mehrere Jahre als Dozentin für deutsche Sprache und Literatur im Ausland. Bis zur Emeritierung Professorin für Kinder- und Jugendliteratur und literarische Erziehung an der Universität Erfurt. Mehrere Jahre Sprecherin der deutschen Forschungsgesellschaft für Kinder- und Jugendliteratur und Präsidiumsmitglied der deutschen Akademie für Kinder- und Jugendliteratur. Forschungen und Publikationen zum Lese- und Medienverhalten von Kindern, zur literarischen Bildung in der Grundschule, zur interdisziplinären Kindheitsforschung, zur Kinder- und Jugendliteratur der DDR 

Additional Files

Published

2021-02-24

Issue

Section

Berichte aus der Praxis