Medusa-Metamorphosen: Die Rezeption der Gorgo Medusa in der Kinder- und Jugendkultur des 21. Jh. in ausgewählten Beispielen

Autor/innen

  • Elżbieta Olechowska
  • Katarzyna Marciniak
  • Dorota Rejter
  • Karolina Anna Kulpa
  • Agnieszka Monika Maciejewska
  • Anna Mik

Schlagworte:

Gorgoneion, Medusa in Nacherzählungen griechischer Mythen des 20. und 21. Jh., Versteinerungsmotiv, Rezeption des Mythos von Perseus und Medusa in Clash of the Titans (1981 & 2010); Medusa, Haar, Agency, Kinder, Kinderliteratur, doppeltes Zielpublikum, klassische Rezeptionsstudien, Mythologie, Monster, Familie, Identität, Kontrolle, Sozialisation, Joan Holub, Leslie Patricelli, Suzanne Williams; Akzeptanz, Göttinnen und Götter, Freundschaft, Medusa, Monster, olympisches Pantheon, Vorpubertät, Transformation, Joan Holub, Suzanne Williams; Gorgonenfamilie, männliche Medusa, coming of age, attraktive Ungeheuer, Teenager, Bedeutung von wahrer Liebe und echter Freundschaft, Legacies, Monster High; Atlantis, Fluch, Freundschaft, Herkules, Jason, Liebe, Medusa, Monster, Opfer, Prophetie, Pythagoras; Alter, Märchen, Mère Méduse, Kitty Crowther, Monster, Mutterschaft, alte Menschen, Percy Jackson, Rick Riordan, Hexe

Abstract

This text has been prepared within the project Our Mythical Childhood... The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges, which has received funding from the European Research Council (ERC) under the European Union’s Horizon 2020 Research and Innovation Programme under grant agreement No 681202, ERC Consolidator Grant (2016-2021), led by Katarzyna Marciniak, Faculty of “Artes Liberales”, the University of Warsaw.

Medusa ist eine der bekanntesten Figuren der Mythologie, ein Monster par excellence. Die antike Literatur überliefert zwei Versionen ihrer Geschichte – ein Urzeitwesen aus vorolympischen Zeiten (Hesiod, Theogonie 270-285) und eine junge Frau, die in Athenes Tempel von Poseidon vergewaltigt und von der Göttin, die den Vorfall als unsagbares Sakrileg (miss)deutete, in ein schreckliches Ungeheuer verwandelt wurde (Ovid, Metamorphosen 4,753-803). Im Lauf der Jahrtausende klassischer Rezeption trat Medusa hauptsächlich als mörderisches Ungeheuer in Erscheinung, das ein Held auf seinem “Campbellischen” Weg zum Ruhm besiegen muss (Campbell 2004). Dann konzentrierte sich Hélène Cixous auf ihre Stimme als Opfer – mit einem speziellen Fokus auf ihrer Weiblichkeit – und machte Medusa zu einer Ikone für Generationen von Frauen, die unschuldig und aufgrund einer Reihe sozialer Faktoren Leid erfuhren (Cixous 1976).
Greift ein ähnlicher Perspektivenwechsel auch in der kulturellen Aneignung für ein junges Publikum? Erscheint Medusa vor diesem kulturellen Hintergrund einfach als Ungeheuer oder doch eher als Opfer? Oder spielt sie sogar noch mehr Rollen? Wir unternehmen den Versuch, Antworten auf diese Fragen zu finden, indem wir die Analyse von Medusas Rezeption in zwei Filmen – Clash of the Titans im Original (1981) und seinem Remake (2010) – als Ausgangspunkt nehmen. Diese Analyse enthüllt charakteristische Züge eines Bildes, das in den 1980er-Jahren geschaffen wurde, einer für die Entwicklung der Populärkultur besonders wichtigen Epoche, und vergleicht und kontrastiert sie mit der Repräsentation, die die Realität des 21. Jh. transformiert hat. Die Untersuchung des Medusa-Charakters in den beiden Clashes-Filmen ist durchzogen von einem Überblick über die wichtigsten antiken Quellen und das zeitgenössische Narrativ durch Wissenschaftler*innen und Autor*innen, deren Ziel die Popularisierung der klassischen Antike ist.
Weiters stellen wir eine kurze Übersicht ausgewählter, zumeist weltweit zugänglicher Werke vor. Jedes einzelne ist einem bestimmten Abschnitt in Medusas Leben gewidmet. Als erstes treffen wir ein Kind, das seine ersten Schritte in die Welt macht (im Bilderbuch Brush Your Hair, Medusa! von Joan Holub und Leslie Patricelli). Dann stehen wir einer Teenagerin gegenüber, die die Bedeutung wahrer Akzeptanz entdeckt (The Goddess Girls-Serie von Joan Holub und Suzanne Williams). In einem dritten Teil folgen wir einem heranwachsenden Mädchen (und ebenso einem Burschen), die ihre Identität entwickeln (in den TV-Serien Monster High und Legacies – einem Spin-off von The Vampire Diaries). Später sehen wir eine erwachsene Frau, die für ihr Recht auf Glück kämpft (BBC TV-Serie Atlantis). Danach beobachten wir eine ältere Frau, zerrissen zwischen Liebe und Hass (Rick Riordans Percy Jackson). Und schließlich begegnen wir einer Mutter, die ihre Rolle in der Gesellschaft findet (im Bilderbuch Mère Méduse von Kitty Crowther). 
Dieser aus literarischen und audiovisuellen Elementen zusammengestellte Lebenslauf der Medusa erlaubt uns einen neuen Blick auf die mythologische Figur. Versteinert sie immer noch mit ihrem Blick als Ungeheuer, ist sie ein Opfer, oder kann sie überhaupt eine Leitfigur für moderne Kinder und Jugendliche werden, um sich selbst besser kennenzulernen und gegenüber Anderen größere Empathie zu entwickeln? 

Autor/innen-Biografien

Elżbieta Olechowska

is a classical philologist and media scholar at the Faculty of “Artes Liberales”, University of Warsaw. She published editions of Claudian (E. J. Brill) and Cicero (Bibliotheca Teubneriana) preceded by new examinations of the manuscript tradition. She worked at the University of Geneva and at the Princeton Institute for Advanced Study. She then spent almost three decades at the Canadian Broadcasting Corporation, where she published a six-volume series “Challenges for International Broadcasting” and a monograph “The Age of International Radio: Radio Canada International 1945-2007”. Since 2009 at the Faculty of “Artes Liberales”; actively involved in research, conferences, and publications, in particular, in two large international programs, Classics & Communism and Our Mythical Childhood, an ERC funded innovative research program under the direction of Katarzyna Marciniak, exploring the reception of Classical Antiquity in children’s and young adults’ culture. Olechowska’s own research within the OMC centres on the reception of Graeco-Roman classics in contemporary audio-visual culture. 

Katarzyna Marciniak

is Professor, Director of the Centre for Studies on the Classical Tradition (OBTA), and Vice-Dean for International Cooperation at the Faculty of “Artes Liberales”, University of Warsaw. Her PhD thesis, under supervision of Prof. Jerzy Axer, focused on Cicero’s translations from Greek into Latin. In 2011, she established the international team programme, “Our Mythical Childhood”, bringing together scholars from various continents with the aim of studying the reception of Classical Antiquity in children’s and young adults’ culture. She is laureate of a Loeb Classical Library Foundation Grant, the Alexander von Humboldt Foundation Alumni Award for Innovative Networking Initiatives, and the European Research Council (ERC) Consolidator Grant. She also writes for children and has published two volumes of myths for young readers. Her poems about a cat that surfs the Internet and a lion visiting the hairdresser received a nomination for the Book of the Year 2016 award of the Polish Section of the International Board on Books for Young People (IBBY). 

Dorota Rejter

is a PhD student at the Faculty of “Artes Liberales”, University of Warsaw, and a research technical assistant in the ERC-founded project “Our Mythical Childhood…The Reception of Classical Antiquity in Children and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges”. Her doctoral dissertation is about transformations of the mythological female figures in contemporary Italian literature for children and young adults. 

Karolina Anna Kulpa

is a cultural studies scholar and historian (graduate from Adam Mickiewicz University of Poznań) focusing on the reception of Classical Antiquity (especially the image of Cleopatra VII – PhD in 2017: “Cleopatra VII, Queen of Egypt: Between Historical Narration and Popular Culture”); recipient of scholarships, she published academic papers on topics of ancient history and cultural studies; active participant and organizer of conferences and educational expeditions, as well as coordinator of academic and cultural events (including an exhibition entitled “Egyptomania” and a project called “Metamorphosis”). Adjunct at the Faculty of “Artes Liberales” of the University of Warsaw. She participates in the project directed by Prof. Katarzyna Marciniak “Our Mythical Childhood... The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges”, funded by an ERC Consolidation Grant. Her current research centers on the reception of Classical Antiquity in toys and games for children and youth. 

Agnieszka Monika Maciejewska

MA in Cultural Studies (Mediterranean Civilization), University of Warsaw; she is currently a PhD student at the Faculty of “Artes Liberales”, University of Warsaw and a research assistant in the project “Our Mythical Childhood... The Reception of Classical Antiquity in Children’s and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges” (ERC Consolidator Grant) directed by Prof. Katarzyna Marciniak, at the Faculty of “Artes Liberales” UW. Her PhD dissertation deals with the transformation of Queen Cleopatra’s image in children’s and youth culture.  

Anna Mik

holds an MA in Polish Philology and is a PhD candidate at the Faculty of “Artes Liberales”, advised by Prof. Katarzyna Marciniak and Prof. Grzegorz Leszczyński. Mik’s research interests cover the study of monstrosity, human-animal studies, minority discourses, and children’s culture. She is a Research Assistant in Prof. Katarzyna Marciniak’s ERC-funded project “Our Mythical Childhood… The Reception of Classical Antiquity in Children and Young Adults’ Culture in Response to Regional and Global Challenges”. Mik is also a member of a Research Laboratory of Children’s and Young Adult Literature directed by Dr. Weronika Kostecka, University of Warsaw.

Zusätzliche Dateien

Veröffentlicht

2021-02-24