Canon versus classic, traditional texts versus key texts. A differentiation of terms in the context of historical and topical developments in Austrian children’s and young adult literature.

Authors

  • Ernst Seibert

Keywords:

canon, classics, traditional texts, key texts, ideology, Austria, literature of childhood

Abstract

The following article is a continuation of two of the author’s prior contributions and aims at differentiating more precisely between the related terms traditional texts and key texts. The objective is to develop a theory that allows for a variety of levels of the theme of childhood, developed on the basis of two pairs of terms, canon – classic on the one hand, and traditional text – key text on the other. Methodologically, this should ensure new perspectives on individual works within a number of different contexts. On this basis, Austrian classics or traditional texts can be revisited as to their relevance for a canon and juxtaposed with more recent books by Austrian authors whose theme is childhood, adding a further dimension for reflection on the situation of children’s literature in Austria. 

Author Biography

Ernst Seibert

Ernst Seibert, Priv.-Doz. Dr., geb. 1946, Studium der Germanistik, Philosophie und Psychologie. 1997-99 Mitarbeit am DFG-Projekt Handbuch zur Kinder- und Jugendliteratur an der Univ. zu Köln, 1999 Begründung der „Österreichischen Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung“ sowie der Fachzeitschrift libri liberorum und der Schriftenreihe Kinder- und Jugendliteraturforschung in Österreich. 2005 Habilitation für Neuere deutsche Literatur an der Universität Wien mit Kindheitsmuster in der österreichischen Gegenwartsliteratur (Peter Lang 2005); zus. m. S. Blumesberger (Hgg.): Kinderliteratur als kulturelles Gedächtnis (Praesens 2008). Zahlreiche Vorträge und Publikationen im In- und Ausland. Monographie: Themen, Stoffe und Motive in der Literatur für Kinder und Jugendliche (UTB 2008). Zus. m. W. Kriegleder, H. Lexe u. S. Loidl (Hgg.): Jugendliteratur im Kontext von Jugendkultur (Praesens 2016). 

 

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Published

2022-03-29