The Fragment in Children’s and Young Adult Literature – Testimonies of a Fragile Reality

Authors

Keywords:

Fragment, transience, history of children’s and youth literature

Abstract

The concept and history of the literary fragment have received little attention in children’s and youth literature research, although there are some examples of both fragmentary texts and feigned fragments in children’s and youth literature. The article deals with definitions of the fragment and briefly presents examples from children’s and youth literature. Exemplarily and in more detail the two works Verloren in Eis und Schnee (2018) by Davide Morosinotto as well as Eine halbe Banane und die Ordnung der Welt (2021) by Sara Michaela Orlovský are analyzed from an anthropological-literary perspective, focusing on different varieties as well as functions of the fragmentary. On the one hand, the fragment reminds us of the vulnerability of human existence and the transience of material things; on the other hand, it points to the possibility of renewal and, as in a search for traces, encourages us to look for its complement. 

Author Biography

Stephanie Jentgens, Universität Halle-Wittenberg, Philosophische Fakultät III, Institut für Schulpädagogik und Grundschuldidaktik.

Stephanie Jentgens, Studium der Germanistik, Psychologie und Politikwissenschaft, 1990- 1994 Mitarbeit am „Handbuch zur Kinder- und Jugendliteratur 1800 bis 1850“, 1994 Pro-motion über die Kassandra-Figur, 1995-2018 Leiterin des Fachbereichs Literatur an der Akademie für Kulturelle Bildung (Remscheid), 2002-2006 Jurorin für den Deutschen Jugendliteraturpreis, 2013-2015 Vorsitzende des Arbeitskreises für Jugendliteratur e.V., seit 2018 Mitarbeiterin an der Universität Halle-Wittenberg, Jurorin für die Besten 7 Bücher für junge Leser und für lyrix, Beirätin der Fachzeitschrift gruppe & spiel, Herausgeberin und Autorin 

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Published

2022-03-29