Digital Audiobooks

Studying the Effects of the Auditory Reception of Literature – A Project Report

Autor/innen

DOI:

https://doi.org/10.25365/wdr-05-03-03

Schlagworte:

Digitale Hörbücher, literarische Erfahrung, Lesen vs. Hören, auditive Rezeption, Lesemodi, experimentelle Forschung

Abstract

The digitization of audiobooks has led to a significant increase in listening to literature. Despite their popularity, audiobooks are often considered to be only a superficial and less demanding alternative to reading printed books. However, there is very little empirical research on the listening experience of literature, making it essential to systematically and empirically examine the specific practices and experiences involved in listening to audiobooks and to compare them with the act of reading books. This article outlines the central research questions and the methodological approach of the FWF project Listening to literature: Experiencing literary audiobooks, which explores the consequences of consuming digital audiobooks.

Die Digitalisierung von Hörbüchern hat zu einem erheblichen Anstieg des Hörens von Literatur geführt. Trotz ihrer Beliebtheit wird Hörbüchern oft zugeschrieben, dass sie nur eine oberflächliche und weniger anspruchsvolle Alternative zum Lesen gedruckter Bücher darstellen. Jedoch liegen sehr wenige empirische Studien zum Hören von Literatur vor und es scheint unerlässlich, die spezifischen Praktiken und Erfahrungen beim Hören von Hörbüchern systematisch und empirisch zu untersuchen sowie mit dem Lesen von Büchern in Beziehung zu setzen. Der Beitrag erläutert die zentralen Forschungsfragen und die methodische Vorgehensweise des FWF-Projekts Listening to literature: Experiencing literary audiobooks, das sich mit den Konsequenzen der Rezeption digitaler Hörbücher beschäftigt.

Veröffentlicht

2024-09-21

Zitationsvorschlag

Kosch, L., & Ahrens-Schwabe, A. (2024). Digital Audiobooks: Studying the Effects of the Auditory Reception of Literature – A Project Report. Wiener Digitale Revue, (5). https://doi.org/10.25365/wdr-05-03-03

Ausgabe

Rubrik

Aus der digitalen Praxis