Auf gut Klick – The first online training course of the Austrian National Library

A field report

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31263/voebm.v73i3-4.5316

Keywords:

Austrian National Library, digital transformation, e-learning, teaching library, information literacy, online training, webinars, field report

Abstract

With the first lockdown in the course of the Corona pandemic, a webinar on the digital reading room of the Austrian National Library was designed and implemented in the Department for Reference and Information Services. Thus, a virtual component was added to the training program and the basis for the extended use of online formats was created.

Downloads

References

Marco Becker (2020). Rahmenbedingungen für die Einführung von Webinaren an wissenschaftlichen Bibliotheken. Masterarbeit, Humboldt-Universität zu Berlin. https://doi.org/10.18452/21382

EBmooc plus 2020: Die digitale Praxis für ErwachsenenbildnerInnen. https://imoox.at/mooc/local/courseintro/views/startpage.php?id=77

e-teaching.org, Inverted Classroom: https://www.e-teaching.org/lehrszenarien/vorlesung/inverted_classroom

Österreichische Nationalbibliothek, Digitaler Lesesaal: https://www.onb.ac.at/digitaler-lesesaal

Österreichische Nationalbibliothek, Führungen für Erwachsene: https://www.onb.ac.at/besucherinfo/fuehrungen/erwachsene

Österreichische Nationalbibliothek, VWAs, Schulungen und Workshops: https://www.onb.ac.at/bibliothek/bibliothek-am-heldenplatz/services/schulungen-rechercheberatung

David Röthler (2020): Organisation & Moderation von Webinaren, WerdeDigital.at – Institut zur Förderung der digitalen Mediennutzung, Bundesministerium für Soziales, Gesundheit, Pflege und Konsumentenschutz. https://www.digitaleseniorinnen.at/fileadmin/redakteure/Downloads/Factsheet_Organisation_Moderation_webinare_2020.pdf

Published

2020-12-28

How to Cite

Halas, F. (2020) “Auf gut Klick – The first online training course of the Austrian National Library: A field report”, Communications of the Association of Austrian Librarians, 73(3-4), pp. 406–414. doi: 10.31263/voebm.v73i3-4.5316.