Attractive solutions for Open Educational Resources in the Austrian higher education sector – Insights in Open Education Austria Advanced

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31263/voebm.v75i2.7190

Keywords:

Open Education, Open Educational Resources, digitalization project, Austrian higher education area, interface activity

Abstract

Open Education Austria Advanced is a project of several Austrian universities that pursues attractive solutions for OER as an overall project goal. Aims of the projects are the so-called OERhub (central meta-search engine offering access to OER from the Austrian higher education area), the development of local OER repositories, but also a national certification body including qualification and trainings. The wide-ranging knowledge transfer from the project to Austrian universities at the interface of libraries, central IT services and digital teaching and learning centres contributes to the visualisation and use of synergies from Open Science and Open Education and establishes open practices analogously to the field of scientific research (Open Access, Open Data).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Breen-Wenninger, B.; Louis, B. (2020). Outcomes-oriented Teaching and Learning & Constructive Alignment. Infopool better teaching. Center for Teaching and Learning, University of Vienna, May 2020. Online unter: https://infopool.univie.ac.at/en/home-page/teaching-learning-at-the-university/outcomes-oriented-teaching-and-learning-constructive-alignment/ [22.07.2022]

Deutscher Bildungsserver. (2016). Machbarkeitsstudie zum Aufbau und Betrieb von OER-Infrastrukturen in der Bildung (Stand: Februar 2016). Online unter: https://www.pedocs.de/volltexte/2016/1171/pdf/OER_Machbarkeitsstudie_Bericht.pdf [22.07.2022]

Deutsche UNESCO-Kommission (Hrsg.). (2015). Leitfaden zu Open Educational Resources in der Hochschulbildung. Empfehlungen für Politik, Hochschulen, Lehrende und Studierende. Online unter: https://www.unesco.de/sites/default/files/2018-01/DUK_Leitfaden_OER_in_der_Hochschulbildung_2015_barrierefrei-1.pdf [22.07.2022]

Ebner, M., Kopp, M., Hafner, R., Budroni, P., Buschbeck, V., Enkhbayar, A., Ferus, A., Freisleben-Teutscher, C., Gröblinger, O., Matt, I., Ofner, S., Schmitt, F., Schön, S., Seissl, M.,Seitz, P., Skokan, E., Vogt, E., Waller, D. & Zwiauer, C. (2017). Konzept OER-Zertifizierung an österreichischen Hochschulen. Forum Neue Medien in der Lehre Austria. Online unter: https://www.researchgate.net/publication/317276784_Konzept_OER-Zertifizierung_an_osterreichischen_Hochschulen [22.07.2022]

Ebner, M., Freisleben-Teutscher, C., Gröblinger, O., Kopp, M., Rieck, K., Schön, S., Seitz, P., Seissl, M., Ofner, S. & Zwiauer, C. (2016). Empfehlungen für die Integration von Open Educational Resources an Hochschulen in Österreich. Forum Neue Medien in der Lehre Austria. Online unter: https://www.researchgate.net/publication/303298777_Empfehlungen_fur_die_Integration_von_Open_Educational_Resources_an_Hochschulen_in_Osterreich [22.07.2022]

European Commission. The EU‘s open science policy. (2021). Online unter: https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en [22.07.2022]

Gröblinger, O., Ganguly, R., Hackl, C., Kopp, M. & Ebner, M. (2021). Dezentral bereitstellen – zentral finden. Zur Umsetzung hochschulübergreifender OER-Angebote. In: C. Gabellini, S. Gallner, F. Imboden, M. Kuurstra & P. Tremp (Hrsg.). Lehrentwicklung by Openness – Open Educational Resources im Hochschulkontext, Luzern: Pädagogische Hochschule Luzern, S. 39–44. https://doi.org/10.5281/zenodo.5004445

Kopp, M., Neuböck, K., Gröblinger, O. & Schön, S. (2021). Strategische Verankerung von OER an Hochschulen. Ein nationales Weiterbildungsangebot für Open Educational Resources. In: H.-K. Wollersheim. M. Karapanos & N. Pengel (Hrsg.). Bildung in der digitalen Transformation. Tagungsband GMW´21, Waxmann, 179–183. Online unter: https://www.researchgate.net/publication/355444262_Strategische_Verankerung_von_OER_an_Hochschulen_Ein_nationales_Weiterbildungsangebot_fur_Open_Educational_Resources [22.07.2022]

Lingo, S., Budroni, P., Ganguly, R. & Zwiauer, C. (2019). Open Education Austria – ein Modell für die Integration von OERs in die österreichischen Hochschulen. In: Zeitschrift für Hochschulentwicklung, Vol. 14 (2). S. 43–58. https://doi.org/10.3217/zfhe-14-02/03

Mayrberger, K., Getto, B., Waffner, B., Eckhoff, D. & Heinen, R. (2018). Freie Bildungsmaterialien für offene Lernräume: OER-Strategien an Hochschulen. Synergie(n!) Beiträge zum Qualitätspakt Lehre im Jahre 2017, 24. S. 23–30.

Open Science Skills Working Group Report (2017). Providing researchers with the skills and competencies they need to practise Open Science. Luxembourg: European Commission, Directorate-General for Research and Innovation. https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en [22.07.2022]

Schön, S., Ebner, M., Brandhofer, G., Berger, E., Gröblinger, O., Jadin, T., Kopp, M. & Steinbacher, H.-P. (2021). OER-Zertifikate für Lehrende und Hochschulen. Kompetenzen und Aktivitäten sichtbar machen. In: C. Gabellini, S. Gallner, F. Imboden, M. Kuurstra & P. Tremp (Hrsg.). Lehrentwicklung by Openness – Open Educational Resources im Hochschulkontext, Luzern: Pädagogische Hochschule Luzern, S. 29–32. Online unter: https://www.researchgate.net/publication/352902717_OER-Zertifikate_fur_Lehrende_und_Hochschulen_Kompetenzen_und_Aktivitaten_sichtbar_machen [22.07.2022]

UNESCO (2012). 2012 Paris OER Declaration. Online unter: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/HQ/CI/WPFD2009/English_Declaration.html [22.07.2022]

Published

2022-09-05

How to Cite

Hackl, C., Ebner, M., Ganguly, R., Gröblinger, O., Handle-Pfeiffer, D., Kopp, M., Schmölz, A., Schön, S. and Zwiauer, C. (2022) “Attractive solutions for Open Educational Resources in the Austrian higher education sector – Insights in Open Education Austria Advanced”, Communications of the Association of Austrian Librarians, 75(2), pp. 396–409. doi: 10.31263/voebm.v75i2.7190.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>