Critical Making?
Praktiken in Makerspaces zwischen Widerständigkeit und Affirmation
DOI:
https://doi.org/10.21243/mi-04-20-20Abstract
Taking the frequently expressed assumption of makerspaces as potential spaces for social criticism and the development of sustainbale innovations into consideration, the following article questions if and how practices, which are performed in makerspaces, can be classified as critical. For that purpose the findings of an ethnographic research project, which was conducted in two self-organized makerspaces, will be discussed. On the basis of exemplary findings of this research and an understandig of critic following Michel Foucault and Hartmut Rosa this article outlines the ambivalent character of critical practices in makerspace.
References
Alkemeyer, Thomas/Bröckling, Ulrich (2018): Jenseits des Individuums. Zur Subjektivierung kollektiver Subjekte. Ein Forschungsprogramm, in: Alkemeyer, Thomas/Bröckling, Urlich/Peter, Tobias (Hg.): Jenseits der Person. Zur Subjektivierung von Kollektiven, Bielefeld: transcript, 17–31.
Augstein, Jakob (Hg.). (2017): Reclaim Autonomy. Selbstermächtigung in der digitalen Weltordnung, Berlin: Suhrkamp.
Baier, Andrea/Hansing, Tom/Müller, Christa/Werner, Karin (Hg.) (2016): Die Welt reparieren. Open Source und Selbermachen als postkapitalistische Praxis, Bielefeld: transcript.
Bettinger, Patrick/Draheim, Saskia/Meier, Simon/Witte, Ellen (2020): „‚Making‘ the subject – eine materiell-diskursive Perspektive auf Lernprozesse in Makerspaces und FabLabs“, in: Jahrbuch Medienpädagogik 17. Lernen mit und über Medien in einer digitalen Welt, hg. von Klaus Rummler, Ilka Koppel, Sandra Aßmann, Patrick Bettinger and Karsten D. Wolf, Zürich: MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 617–645.
Bosco, Alejandra/Santiveri, Noemi/Tesconi, Susanna (2019): Digital making in educational projects, in: CEPS Journal (9), 3, 51–73 DOI: 10.26529/cepsj.629.
Blikstein, Paulo (2013): Digital fabrication and ‚making‘ in education. The democratization of invention, in: Walter-Hermann, Julia/Büching, Corinne (Hg.): FabLab. Of Machines, Makers and Inventors, Bielefeld: transcript, 203–222.
Foucault, Michel (1992): Was ist Kritik? Berlin: Merve Verlag.
Foucault, Michel (1993a): Technologien des Selbst, in: Martin, Luther H./Gutman, Huck/Hutton, Patrick H. (Hg.): Technologien des Selbst, Frankfurt am Main: S. Fischer Verlag, 24–62.
Foucault, Michel (1993b/zuerst erschienen [1986]): Der Gebrauch der Lüste. Sexualität und Wahrheit 2, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel (1993c/zuerst erschienen [1989]): Die Sorge um Sich. Sexualität und Wahrheit 3, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel (2006): Die Geburt der Biopolitik. Geschichte der Gouvernementalität II. Vorlesung am Collège du France 1978–1979 (Herausgegeben von Michel Sennelart), Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Friesinger, Günther/Schneider, Frank (2016): Technologie gegen Technokratie. Reverse Engineering als politische Praxis, in: Baier, Andrea/Hansing, Tom/Müller, Christa/Werner, Karin (Hg.): Die Welt reparieren. Open Source und Selbermachen als postkapitalistische Praxis, Bielefeld: transcript, 268–274.
Gödde, Günter/Zirfas, Jörg (2018): Richtungen und Formen einer kritischen Lebenskunst, in: Gödde, Günter/Zirfas, Jörg (Hg.): Kritische Lebenskunst. Analysen – Orientierungen – Strategien, Stuttgart: Metzler, 449–470.
Hira, Avneet/Hynes, Morgan (2018): People, Means, and Activities: A Conceptual Framework for Realizing the Educational Potential of Makerspaces, Education Research International, vol. 2018, 1–10, online unter: https://doi.org/10.1155/2018/6923617 (letzter Zugriff: 20.12.2020).
Kalthoff, Herbert/Cress, Torsten/Röhl, Tobias (Hg.) (2016): Materialität. Herausforderungen für die Sozial- und Kulturwissenschaften, Paderborn: Wilhelm Fink.
Knoblauch, Hubert (2001): Fokussierte Ethnographie. Soziologie, Ethnologie und die neue Welle der Ethnographie, in: Sozialer Sinn 2 (1), 123–141.
Missomelius, Petra (2018): Widerständige Praktiken – cultural hacking als Form politischen Protests, in: Medienimpulse (56), 2, 1–5, online unter: https://journals.univie.ac.at/index.php/mp/article/view/mi1233/1346 (letzter Zugriff: 20.12.2020).
Rammert, Werner (2006): Technik in Aktion: Verteiltes Handeln in soziotechnischen Konstellationen, in: Rammert, Werner/Schubert Cornelius (Hg.): Technografie. Zur Mikrosoziologie der Technik, Frankfurt am Main/New York: Campus, 163 People, Means, and Activities: A Conceptual Framework for Realizing the Educational Potential of Makerspaces, Education Research International, 163–195
Rammert, Werner/Schulz-Schaeffer, Ingo (2002): Technik und Handeln. Wenn soziales Handeln sich auf menschliches Verhalten und technische Abläufe verteilt, in: Rammert, Werner/ Schulz-Schaeffer, Ingo (Hg.): Können Maschinen Handeln? Soziologische Beiträge zum Verhältnis vom Mensch und Technik, Frankfurt am Main: Campus, 11–64.
Rappaport, Julian (1985): Ein Plädoyer für die Widersprüchlichkeit. Ein sozialpolitisches Konzept von ‚empowerment‘ anstelle präventiver Ansätze, in: Verhaltenstherapie und psychosoziale Praxis 2, 257–285.
Rosa, Hartmut (2009): Kapitalismus als Dynamisierungsspirale – Soziologie als Gesellschaftskritik, in: Rosa, Hartmut/Dörre, Klaus/Lessenich, Stephan (Hg.): Soziologie – Kapitalismus – Kritik: Ein Debatte, Frankfurt am Main: Suhrkamp, 87–125.
Rosa, Hartmut (2017): Eskalation oder Ausweg? – Das Ende der dynamischen Stabilisierung und das Konzept der Resonanz, in: Ellmers, Sven/Hogh, Philip (Hg.): Warum Kritik? Velbrück Wissenschaft, 339–363.
Rosa, Hartmut (2018): Resonanz: eine Soziologie der Weltbeziehung (3. Auflage, wissenschaftliche Sonderausgabe.), Berlin: Suhrkamp.
Wrana, Daniel (2015a) Zur Methodik einer Analyse diskursiver Praktiken, in: Schäfer, Franka/Daniel, Anna/Hillebrandt, Frank (Hg.): Methoden einer Soziologie der Praxis, Bielefeld: transcript, 121–143.
Wrana, Daniel (2015b) Zur Analyse von Positionierungen in diskursiven Praktiken. Methodologische Reflexionen anhand von zwei Studien, in: Fegter, Susanne/Kessl, Fabian/Langer, Antja/Ott, Marion/Rothe, Daniela/Wrana, Daniel (Hg.): Erziehungswissenschaftliche Diskursforschung. Empirische Analysen zu Bildungs- und Erziehungsverhältnissen, Wiesbaden: Springer VS, 123–141.

