Generative AI in Tertiary Education
A Case Study on Student Use, Pedagogical Challenges and Institutional Strategies
DOI:
https://doi.org/10.21243/mi-01-25-18Abstract
Am Beispiel einer Pädagogischen Hochschule in Österreich untersucht dieser Artikel, wie Studierende generative KI-Tools für ihre Studien nutzen, welche Herausforderungen und Chancen KI-Tools für die Lehre bereithalten und wie die Institution auf diese Herausforderungen reagiert. Basierend auf Umfrageergebnisse und Expertinneninterviews, zeigt sich, dass Studierende KI-Tools in ihrem Studium verwenden, ihnen jedoch oft die erforderlichen Kompetenzen fehlen. Universitätslehrende sehen sich didaktischen und rechtlichen Herausforderungen gegenüber, während die Universität für die Integration von KI in Curricula und interne Lehrendenfortbildungen plädiert und so die Unterstützung von Lehrenden und Studierenden für eine erfolgreiche Implementierung von KI im Hochschulsektor betont.
Literaturhinweise
Barrett, Alex/Pack, Austin (2023): Not Quite Eye to A.I.: Student and Teacher Perspectives on the Use of Generative Artificial Intelligence in the Writing Process, in: International Journal of Educational Technology in Higher Education 20 (1), 59, https://doi.org/10.1186/s41239-023-00427-0.
Brandhofer, Gerhard/Gröblinger, Ortrun/Jadin, Tanja/Raunig, Michael/Schindler, Julia (2024): Von KI lernen, mit KI lehren: Die Zukunft der Hochschulbildung, Projektbericht, Lustenau: Verein Forum Neue Medien Austria.
Brandhofer, Gerhard/Kohl, Angela/Miglbauer, Marlene/Narosy, Thomas (2016): ,Digi.kompP – Digitale Kompetenzen für Leh-rende: Das Digi.kompP-Modell im internationalen Vergleich und in der Praxis der Österreichischen Pädagoginnen- und Pädagogenbildung‘, in: R&E-SOURCE Open Online Journal for Research and Education 6, 38–51.
Corbin, Juliet M./Strauss, Anselm L. (2015): Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, Fourth edition, Los Angeles: SAGE.
Dempere, Juan/Modugu, Kennedy/Hesham, Allam/Ramasamy, Lakshmana Kumar (2023): The Impact of ChatGPT on Higher Education, in: Frontiers in Education 8 (September):1206936, https://doi.org/10.3389/feduc.2023.1206936.
Der Standard (2023): Studie: Chat GPT kann sogar wissenschaftliche Gutachter täuschen, Der Standard, 11 January 2023, available online: https://www.derstandard.at/story/2000142470111/studie-chat-gpt-kann-sogar-wissenschaftliche-gutachter-taeuschen (last accessed 2025/03/05).
Elsen-Rooney, Michael (2023): NYC Education Department blocks ChatGPT on school devices, networks, Chalkbeat New York, 4 January 2023, available online: https://www.chalkbeat.org/newyork/2023/1/3/23537987/nyc-schools-ban-chatgpt-writing-artificial-intelligence/ (last accessed 2025/03/05).
Faisal Rashid, Sheikh/Duong-Trung, Nghia/Pinkwart, Niels (2024): Generative AI in Education: Technical Foundations, Applications, and Challenges, in: Kadry, Seifedine (ed.): Artificial Intelligence for Quality Education – Shaping the Future of Learning, IntechOpen, https://doi.org/10.5772/intechopen.1005402.
Gašević, Dragan/Siemens, George/Sadiq, Shazia (2023): Empowering Learners for the Age of Artificial Intelligence, in: Computers and Education: Artificial Intelligence 4:100130, https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100130.
Johnston, Heather/Wells, Rebecca F./Shanks, Elizabeth M./Boey, Timothy/Parsons, Bryony N. (2024): Student Perspectives on the Use of Generative Artificial Intelligence Technologies in Higher Education, in: International Journal for Educational Integrity 20 (1), 2, https://doi.org/10.1007/s40979-024-00149-4.
Kohnke, Lucas/Moorhouse, Benjamin Luke/Zou, Di (2023): ChatGPT for Language Teaching and Learning, in: RELC Journal 54 (2), 537–50, https://doi.org/10.1177/00336882231162868.
Kong, Siu-Cheung/Cheung, William Man-Yin/Zhang, Guo (2022): Evaluating Artificial Intelligence Literacy Courses for Fostering Conceptual Learning, Literacy and Empowerment in University Students: Refocusing to Conceptual Building, in: Computers in Human Behavior Reports 7, 100223, https://doi.org/10.1016/j.chbr.2022.100223.
Laupichler, Matthias Carl/Aster, Alexandra/Raupach, Tobias (2023): Delphi Study for the Development and Preliminary Validation of an Item Set for the Assessment of Non-Experts’ AI Literacy, in: Computers and Education: Artificial Intelligence 4, 100126, https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100126.
Leppänen, Sirpa/Pitkänen-Huhta, Anne/Nikula, Tarja/Kytölä, Samu/Törmäkangas, Timo/Nissinen, Kari/Kääntä, Leila et al. (2011): National Survey on the English Language in Finland: Uses, Meanings and Attitudes, in: Studies in Variation, Contacts and Change in English 5, Helsinki: Research Unit for Variation, Contacts and Change in English, available online: https://varieng.helsinki.fi/series/volumes/05/evarieng-vol5.pdf (last accessed 2025/03/05).
Long, Duri/Magerko, Brian (2020): What Is AI Literacy? Competencies and Design Considerations, in: Proceedings of the 2020 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems, 1–16, Honolulu HI USA: ACM. https://doi.org/10.1145/3313831.3376727.
Marshall, Joe (2023): As AI cheating booms, so does the industry detecting it: “We couldn’t keep up with demand”’, in: The Guardian, 5 July 2023, available online: https://www.theguardian.com/technology/2023/jul/05/as-ai-cheating-booms-so-does-the-industry-detecting-it-we-couldnt-keep-up-with-demand (last accessed 2025/03/05).
Maznev, Petko/Stützer, Cathleen/Gaaw, Stephanie (2024): AI in Higher Education: Booster or Stumbling Block for Developing Digital Competence?, in: Zeitschrift für Hochschulentwicklung 19 (1), https://doi.org/10.21240/zfhe/19-01/06.
Melton, James/Miller, Robert/Samona, Michelle (2014): The Posting Paradox: A Comparison of Twitter and Facebook in Three Countries’, Central Michigan University.
Miglbauer, Marlene (2017): Students’ Extramural English as a Resource for Fostering Language Skills and Digital Competencies in Tertiary Language Education, Masterthesis, Krems: Donau-Universität.
Ng, Davy Tsz Kit/Ka Lok Leung, Jac/Kai Wah Chu, Samuel/Shen Qiao, Maggie (2021): Conceptualizing AI Literacy: An Exploratory Review, in: Computers and Education: Artificial Intelligence 2, 100041, https://doi.org/10.1016/j.caeai.2021.100041.
Pelletier, Kathe/Robert, Jenay/Muscanell, Nicole/McCormack, Mark H./Reeves, Jamie/Arbino, Nichole/Grajek, Susan (2023): 2023 EDUCAUSE Horizon Report: Teaching and Learning Edition.
Poole, Frederick J./Polio, Charlene (2023): From Sci-Fi to the Classroom: Implications of AI in Task-Based Writing, in: TASK. Journal on Task-Based Language Teaching and Learning 3 (2), 243–72, https://doi.org/10.1075/task.00022.poo.
Proschofsky, Andreas (2023): Chat GPT: Schulen in New York City verbieten die Nutzung der Text-KI, in: Der Standard, 6 January 2023, available online: https://www.derstandard.at/story/2000142346024/chat-gpt-schulen-in-new-york-city-verbieten-die-nutzung (last accessed 2025/03/05).
Reich, Rob (2022): Now AI can write students’ essays for them, will everyone become a cheat?, in: The Guardian, 28 November 2022, available online: https://www.theguardian.com/commentisfree/2022/nov/28/ai-students-essays-cheat-teachers-plagiarism-tech (last accessed 2025/03/05).
Romiszowski, Alexander (1987): Artificial Intelligence and Expert Systems in Education: Progress, Promise and Problems, in: Australasian Journal of Educational Technology 3 (1), https://www.learntechlib.org/p/44233/.
Rütti-Joy, Olivia/Winder, Georg/Biedermann, Horst (2024): Teacher Educator Professionalism in the Age of AI: Navigating the New Landscape of Quality Education, in: Kadry, Seifedine (ed.): Artificial Intelligence for Quality Education – Shaping the Future of Learning, IntechOpen, https://doi.org/10.5772/intechopen.1005030.
Schaper, Niclas (2024): Using ChatGPT to create constructively aligned assessment tasks and criteria in the context of higher education teaching, in: Kadry, Seifedine (ed.): Artificial Intelligence for Quality Education – Shaping the Future of Learning, IntechOpen, https://doi.org/10.5772/intechopen.1005129.
Schlemmer, Daniela/Schmidt, Claudia/Bauer, Katrin/Canz, Michael/Sänger, Volker/Sedlmeier, Teresa (2023): KI-Kompetenz fördern: Pädagogisches Making in der Hochschullehre, in: Ludwigsburger Beiträge zur Medienpädagogik 23 (October),1–14, https://doi.org/10.21240/lbzm/23/11.
Schmohl, Tobias/Watanabe, Alice/Schelling, Kathrin (eds.) (2023): Künstliche Intelligenz in der Hochschulbildung: Chancen und Grenzen des KI-gestützten Lernens und Lehrens, Bielefeld: transcript, https://doi.org/10.14361/9783839457696.
Schön, Sandra/Leitner, Philipp/Lindner, Jakob/Ebner, Martin (2023): Learning Analytics in Hochschulen und Künstliche Intelligenz. Eine Übersicht über Einsatzmöglichkeiten, erste Erfahrungen und Entwicklungen von KI-Anwendungen zur Unterstützung des Lernens und Lehrens, in: Schmohl, Tobias/Watanabe, Alice/Schelling, Kathrin (eds.) (2023): Künstliche Intelligenz in der Hochschulbildung: Chancen und Grenzen des KI-gestützten Lernens und Lehrens, Bielefeld: transcript, 27–49, https://doi.org/10.25656/01:27829.
Southworth, Jane/Migliaccio, Kati/Glover, Joe/Glover, Janet/Reed, David/McCarthy, Christopher/Brendemuhl, Joel/Thomas, Aaron (2023): Developing a Model for AI Across the Curriculum: Transforming the Higher Education Landscape via Innovation in AI Literacy, in: Computers and Education: Artificial Intelligence 4:100127. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100127.
Sparrow, Jeff (2022): “Full-on Robot Writing”: The Artificial Intelligence Challenge Facing Universities, in: The Guardian, 18 November 2022, available online: https://www.theguardian.com/australia-news/2022/nov/19/full-on-robot-writing-the-artificial-intelligence-challenge-facing-universities (last accessed 2025/03/05).
Stützer, Cathleen M. (2022): Künstliche Intelligenz in der Hochschullehre: Empirische Untersuchungen zur KI-Akzeptanz von Studierenden an (sächsischen) Hochschulen. Technische Universität Dresden, https://doi.org/10.25368/2022.12.
Watanabe, Alice/Schmohl, Tobias/Schelling, Kathrin (2023): Akzeptanzforschung zum Einsatz Künstlicher Intelligenz in der Hochschulbildung. Eine kritische Bestandsaufnahme, in: De Witt, Claudia/Gloerfeld, Christina/Wrede, Silke Elisabeth (eds.): Künstliche Intelligenz in der Bildung, Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden, 263–89, https://doi.org/10.1007/978-3-658-40079-8_13.
Weale, Sally (2023): Lecturers urged to review assessments in UK amid concerns over new AI tool, in: The Guardian, 13 January 2023, online available: https://www.theguardian.com/technology/2023/jan/13/end-of-the-essay-uk-lecturers-assessments-chatgpt-concerns-ai (last accessed 2025/03/05).
Zawacki-Richter, Olaf/Marín, Victoria I./Bond, Melissa/Gouverneur, Franziska (2019): Systematic Review of Research on Artificial Intelligence Applications in Higher Education – Where Are the Educators?, in: International Journal of Educational Technology in Higher Education 16 (1), 39, https://doi.org/10.1186/s41239-019-0171-0.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2025 Marlene Miglbauer

Dieses Werk steht unter einer Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitung 3.0 International -Lizenz.