Ästhetische Überlegungen zur Medienpädagogik
DOI:
https://doi.org/10.21243/mi-02-24-16Abstract
Aesthetic perception in encounters with artifacts is the essence of every close encounter with art, science and everyday culture and is therefore an important parameter for learning processes. Whether specifically didactically initiated or pursued out of self-interest is not insignificant for the so-called phenomenon. In the digital age, the categories and habitats of these so-called artifacts or phenomena are shifting and are being described anew through the technical level. A historical and scientific consideration of the origins of aesthetic education, media-aesthetic research and the aesthetic dimension of basic digital education leads via the concept of the educational dispositif and the iconographic bias effect to that of media-aesthetic competence. This is the initial and essential basis for the handling, use and production of media products in all areas of life and therefore in all educational contexts.
References
Bourdieu, Pierre (1979/2016): Die feinen Unterschiede, Berlin: Suhrkamp.
Breuer, Johannes (2010): Eine Bestandsaufnahme zum (Digital) Game Based Learning, Düsseldorf: Landesanstalt für Medien NRW (LfM), online unter: https://www.medienanstalt-nrw.de/fileadmin/lfm-nrw/Publikationen-Download/Doku41-Spielend-Lernen.pdf (letzter Zugriff: 01.05.2024).
Chomsky, Noam (1969): Aspects of the Theory of Syntax, Massachusetts: MIT Press.
Eco, Umberto (Hg.) (2004): Die Geschichte der Schönheit, München/Wien: Carl Hanser.
Hug, Theo (Hg.) (2018): Medienpädagogik – Herausforderungen für Lernen und Bildung im Medienzeitalter, Innsbruck: University Press.
Kämpf-Jansen, Helga (2012): Ästhetische Forschung. Wege durch Alltag. Kunst und Wissenschaft. Zu einem innovativen Konzept ästhetischer Bildung, in: KONTEXT Kunst – Vermittlung – Kulturelle Bildung, Bd. 9. Marburg: Tectum.
Kessler, Frank/Dellmann, Sarah (Hg) (2020): A Million Pictures: Magic Lantern Slides in the History of Learning, New Barnet: John Libbey.
Klepacki, Leopold/Zirfas, Jörg (2013/2012): Die Geschichte der Ästhetischen Bildung, in: Kulturelle Bildung, online unter: https://www.kubi-online.de/artikel/geschichte-aesthetischen-bildung (letzter Zugriff: 01.05.2024).
Luhmann, Niklas (1981): Die Unwahrscheinlichkeit der Kommunikation. in: Pias, Claus et al. (Hg.): Kursbuch Medienkultur. Die maßgeblichen Theorien von Brecht bis Baudrillard, Düsseldorf: DVA, 55–66.
Manovich, Lev (2009): The practice of Everyday (Media) Life: From Mass Consumption to Mass Cultural Production?, online unter: https://www.jstor.org/stable/10.1086/596645tTC=1 (letzter Zugriff: 01.05.2024).
OECD (2023): OECD Lernkompass 2030: OECD-Projekt Future of Education and Skills 2030 – Rahmenkonzept des Lernens, online unter: https://www.oecd.org/education/2030-project/contact/OECD_Lernkompass_2030.pdf (letzter Zugriff: 01.05.2024).
Pazzini, Karl Josef (2011): Übertragung, Bruchstücke einer Medien- und Bildungstheorie nach Freud, in: Meyer, Torsten (Hg.): Medien & Bildung, Wiesbaden: VS Verlag.
Praehauser, Ludwig (1925): Kunst und unerfüllte Pädagogik, Wien: Österreichischer Bundesverlag für Unterricht, Wissenschaft und Kunst.
Richter, Hans-Günther (1984): Pädagogische Kunsttherapie. Grundlegung, Didaktik, Anregungen, Düsseldorf: Schwann.
Schätz, Joachim (2021): Praktiken des Lehr- und Unterrichtsfilms in Österreich, online unter: https://www.lehrfilmpraktiken.at/about_project (letzter Zugriff: 01.05.2024).
Yazdanpanah, Marie-Noëlle/De Klerk, Nico (2023): Dismantling the Dispositif: Social Science Experiments in the Classroom, in: The Educational Dispositif, Themenheft von TMG. Journal for Media History, Jg. 26/1, online unter: https://tmgonline.nl/articles/10.18146/tmg.831 (letzter Zugriff: 01.05.2024).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Elke Hackl, Alexandra Scharl, Jelena Ojo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

