Breaking Barriers or Selling Stereotypes?

An Investigation on the Reception of the Gendered Neoliberal Subjectification of Candidates on the Talent Show Germany’s Next Topmodel

Autor/innen

  • Pauline Zabransky KPH Wien/Krems

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-04-23-13

Schlagworte:

Castinshow, Neoliberalismus, Rezeptionsstudie, Diversität, Gender

Abstract

Dieser Beitrag untersucht die Rezeption der Darstellung diverser Kandidatinnen in der in der hoch populären und langjährig produzierten Castingshow Germany’s Next Topmodel (GNT). Der Schwerpunkt liegt darauf, die Rezeption der neoliberalen Subjektivierung diverser Kandidatinnen der 18. Staffel zu erfassen, wozu eine Textanalyse und Fokusgruppeninterviews durchgeführt werden. Die Ergebnisse zeigen, dass die Rezeption der neoliberalen Subjektivierung diverser Frauen variiert: Bestimmte neoliberale Installationen werden vermehrt identifiziert und problematisiert als andere, im Vergleich zu früheren Staffeln wird die Darstellung von Diversität als verbessert wahrgenommen und es besteht Skepsis gegenüber der Authentizität von GNT. In mehreren Fällen bewerten die Befragten kritisch das Zusammenspiel von ökonomischem Interesse, Geschlecht und Diversität. Somit trägt diese Studie zur bestehenden Forschung über Neoliberalismus in Castingshows und der Repräsentation diverser Frauen bei.

Literaturhinweise

AGF (2021): Marktanteile der Fernsehsender in Deutschland im Jahr 2021, online at: https://www.agf.de/daten/tv-daten (last accessed: 01.12.2023).

Bakkenes, Florentine (2022, June 27): Diversity and representation in TV and movies and why it matters, in: Diggit Magazine, online at: https://www.diggitmagazine.com/papers/diversity-and-representation-tv-and-movies-and-why-it-matters (last accessed: 01.12.2023).

Banks, Thyra (Executive Producer) (2003-present): America’s next Top Model [TV series], Ty Ty Baby Production, Bankable Productions, The Thyra Banks Company.

Berberick, Stephanie (2018): The Paradox of Trans Visibility: Interrogating the “Year of Trans Visibility”, in: Journal of Media Critiques, 4/2018, Nr. 13, 123–144.

Birch, Kean (2015): Neoliberalism: The Whys and Wherefores and Future Directions, in: Sociology Compass Volume 9, Issue 7, 571–584

Sims Bishop, Rudine (1990): Mirrors, windows, and sliding glass doors: Choosing and Using Books for the Classroom, in: Perspectives 1(3), online at: https://tinyurl.com/599xus4d (last accessed: 01.12.2023).

Bröckling, Ulrich (2007): Das unternehmerische Selbst: Soziologie einer Subjektivierungsform, Berlin: Suhrkamp.

Business Bliss Consultants FZE (November 2018): Fat Amy: The problem with ‘fatsploitation’ in the Twentieth Century and Beyond, online unter https://ukdiss.com/examples/fat-amy-the-problem-with-fatsploitation-in-the-twentieth-century-and-beyond.php?vref=1 (last accessed: 01.12.2023).

Crenshaw, Kimberlé (1991): Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color, in: Stanford Law Review, 43(6), 1241–1299.

Einbeck, Andreas (Director): (2023). 3: Express yourself – episode 3, season 18 of the series Germany’s Next Topmodel, in: Klum, Heidi (Executive Producer) (2006-present): Germany’s Next Topmodel – 288 episodes within 18 season [joyn], München/Köln/Berlin: Redseven Entertainment GmbH.

Einbeck, Andreas (Director): (2023). 5: Das Umstyling 2023 – episode 5, season 18 of the series Germany’s Next Topmodel, in: Klum, Heidi (Executive Producer) (2006-present): Germany’s Next Topmodel – 288 episodes within 18 season [joyn], München/Köln/Berlin: Redseven Entertainment GmbH.

Einbeck, Andreas (Director): (2023). 6: Sedcart-Shooting – episode 6, season 18 of the series Germany’s Next Topmodel, in: Klum, Heidi (Executive Producer) (2006-present): Germany’s Next Topmodel – 288 episodes within 18 season [joyn], München/Köln/Berlin: Redseven Entertainment GmbH.

Einbeck, Andreas (Director): (2023). 8: Iconic: Surprise! Die Neuen sind da – episode 8, season 18 of the series Germany’s Next Topmodel, in: Klum, Heidi (Executive Producer) (2006-present): Germany’s Next Topmodel – 288 episodes within 18 season [joyn], München/Köln/Berlin: Redseven Entertainment GmbH.

Einbeck, Andreas (Director): (2023). 10: Knallharte Interviews und Tränen – episode 10, season 18 of the series Germany’s Next Topmodel, in: Klum, Heidi (Executive Producer) (2006-present): Germany’s Next Topmodel – 288 episodes within 18 season [joyn], München/Köln/Berlin: Redseven Entertainment GmbH.

Fischer, Maryanto (2023): Böses Erwachen nach GNTM-Finale: Jetzt äußern sich Cassy und Selma: „Macht mich fertig!“, online unter: https://www.tvmovie.de/news/gntm-finale-germanys-next-topmodel-vivien-blotzki-selma-may-cassy-cassau-heidi-klum-133877 (last accessed: 01.12.2023).

Gertenbach, Lars (2008): Die Kultivierung des Marktes: Foucault und die Gouvernementalität des Neoliberalismus, Berlin: Parodos.

Halbroth, Janna/T-Online (2023): GNTM-Siegerin Vivien wird nach Sieg extrem beleidigt; „Die Dicke hat gewonnen“, online unter: https://www.t-online.de/unterhaltung/tv/germanys-next-topmodel/id_100193086/gntm-siegerin-vivien-wird-nach-sieg-extrem-beleidigt-die-dicke-hat-gewonnen-.html (last accessed: 01.12.2023).

Hasinoff, Amy (2008): Fashioning Race for the Free Market on America’s Next Top Model, in: Critical Studies in the media Communication, 25(3), 324–343.

Hill, Anette (2005): Reality tv: audiences and popular factual television, London: Routledge.

Islinger, Jan (2023): GNTM 2024 – Bald auch mit Männern: Heidi castet im Flugzeug erstes Männermodel, online at: https://www.prosieben.at/serien/germanys-next-topmodel-by-heidi klum/news/bald-auch-mit-maennern-heidi-castet-im-flugzeug-erstes-maennermodel-84600 (last accessed: 01.12.2023).

Klaus, Elisabeth/O’Connor, Barbara (2010): Aushandlungsprozesse im Alltag: Jugendliche Fans von Castingshows, in: Röser, Julia/Thomas, Tanja/Peil, Corinna (Hg.): Alltag in den Medien – Medien im Alltag, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 195–212.

Klum, Heidi (Executive Producer) (2006-present): Germany’s Next Topmodel – 288 episodes within 18 season [joyn], München/Köln/Berlin: Redseven Entertainment GmbH.

Krotz, Friedrich (2003): Zivilisationsprozess und Mediatisierung: Zum Zusammenhang von Medien- und Gesellschaftswandel, in: Behmer, Markus/Krotz, Friedrich/Stöber, Rudolf/Winter, Carsten (Hg.): Medienentwicklung und gesellschaftlicher Wandel, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 15–37

Manning, Liz (2022): Neoliberalism: What It Is, With Examples and Pros and Cons, in: Investopedia, online at: https://www.investopedia.com/terms/n/neoliberalism.asp (last accessed: 01.12.2023).

Markov, Čedomir/Yoon, Youngmin (2021): Diversity and age stereotypes in portrayals of older adults in popular American primetime television series, in: Ageing & Society, 41(12), 2747–2767.

McRobbie, Angela (2008): The Aftermath of Feminism: Gender, Culture and Social Change, New York: SAGE Publications Ltd.

Nielsen (2021): Explore the representation of diversity and inclusion on TV | Nielsen, online at: https://www.nielsen.com/insights/2021/explore-the-representation-of-diversity-and-inclusion-on-tv/ (last accessed: 01.12.2023).

Ouellette, Laurie/Hay, James (2008): Better Living through Reality TV: Television and Post-Welfare Citizenship, London: Blackwell Publishing.

Palmer, Linda (2010): Gender as the Next Top Model of Global Consumer-Citizenship in: Hall, Julia (Hg.): Female Students and Cultures of Violence in Cities, New York: Routledge, 81–96.

Prommer, Elizabeth/Stüwe, Julia/Wegner, Juliane (2021): Sichtbarkeit und Vielfalt. Fortschrittsstudie zur audiovisuellen Diversität, Rostock: Preprint.

Prommer, Elizabeth/Stüwe, Julia/Wegner, Juliane (2022): Sichtbarkeit und Vielfalt. Fortschrittsstudie zur audiovisuellen Diversität Gender & Diversity, Rostock: Preprint.

ProSieben (n. d.): GNTM 2022 goes Diversity, online at: https://www.prosieben.at/tv/germanys-next-topmodel/video/staffel-17/1717-gntm-2022-goes-diversity-clip (last accessed: 01.12.2023).

Redden, Guy (2018): Is Reality TV Neoliberal?, in: Television & New Media, 19(5), 399–414.

Roth, Veith-Luca (2021): Quotencheck: “Germany’s Next Topmodel by Heidi Klum”, online at: https://www.quotenmeter.de/n/127106/quotencheck-germany-s-next-topmodel-by-heidi-klum (last accessed: 01.12.2023).

RND (2022): Quoten-Rekord: „GNTM“ bei jungen Zuschauern so erfolgreich wie nie zuvor, online at: https://www.rnd.de/medien/gntm-mit-quoten-rekord-pro-sieben-castingshow-so-erfolgreich-wie-nie-4I7EQ6VZ26LU25XCHWR6I3CN5M.html (last accessed: 01.12.2023).

Schurzmann-Leder, Lena (2021): Körper, Leistung, Selbstdarstellung: Medienaneignung jugendlicher Zuschauerinnen von Germany’s Next Topmodel, Bielefeld: transcript.

Statista (2022): TV-Zuschauer der Folgen der 17. Staffel der Casting-Show Germany’s Next Topmodel auf ProSieben im Frühjahr 2022, online at: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/508851/umfrage/tv-zuschauer-der-aktuellen-staffel-von-germany-s-next-topmodel/ (last accessed: 01.12.2023).

Stehling, Miriam (2014): Diversity for Ratings?, in: Medien Journal, 38(3), 21–31.

Stehling, Miriam (2015): Die Aneignung von Fernsehformaten im transkulturellen Vergleich: Eine Studie am Beispiel des Topmodel-Formats, Wiesbaden: Springer Fachmedien.

Thomas, Tanja (2004): „Mensch, burnen musst Du!“ – Castingshows als Werkstatt des neoliberalen Subjekts, in: Zeitschrift für Politische Psychologie, 12(1+2), 191–208.

Tracy, Sarah J. (2013): Qualitative Research Methods: Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact, Hoboken (NJ): John Wiley & Sons.

Vredenburg, Jessica/Kapitan, Sommer/Spry, Amanda/Kemper, Joya A. (2020): Brands Taking a Stand: Authentic Brand Activism or Woke Washing?, in: Journal of Public Policy & Marketing, 39(4), 444–460.

Wijnen, Christine (2011): Model-Castingshows im Alltag von Jugendlichen, Projektbericht.

Zorrilla, Mónica Marie (2021): Representation Is at an All-Time High on Screen, but Still Inaccurate, Nielsen Report Says, online at: https://variety.com/2021/tv/news/representation-high-inaccurate-diversity-nielsen-1235129378/ (last accessed: 01.12.2023).

Veröffentlicht

2023-12-21

Zitationsvorschlag

Zabransky, P. (2023). Breaking Barriers or Selling Stereotypes? An Investigation on the Reception of the Gendered Neoliberal Subjectification of Candidates on the Talent Show Germany’s Next Topmodel. Medienimpulse, 61(4), 39 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-04-23-13