Announcements

Intersektionalität. Perspektiven aus Geschichtswissenschaften und Geschichtsdidaktik

2025-01-13

Levke Harders & Heike Krösche

„Ich scherze oft, dass mir der Feminismus schon in die Wiege gelegt wurde. Ich wuchs als Tochter einer alleinerziehenden Mutter auf, die Vollzeit arbeiten musste, um uns den Lebensunterhalt zu verdienen. Ich konnte von klein auf beobachten, wie viele Menschen es als Makel gesehen haben, wenn eine Frau nicht verheiratet ist. […] Ich bin die erste und einzige Person in meiner Familie, die studiert hat. […] Ich habe dadurch schon früh verstanden, dass es mehrere Ebenen gibt: die gesetzliche Lage, was Frauen dürfen, und die gesellschaftliche, was Frauen sollen. [...] Auch andere Unterdrückungssysteme wie Rassismus, Klassismus, Homofeindlichkeit, Transfeindlichkeit und Ableismus (Diskriminierung von Menschen mit Behinderung, Anm.). Diese Unterdrückungssysteme funktionieren oft gemeinsam. Es geht darum, bestimmte Gruppen klein zu halten, damit eine bestimmte Gruppe – der weiße Mann, der das neoliberale System stützt – on top bleiben kann. Deshalb werden Stimmen zu einem intersektionalen Feminismus […] immer lauter. Ich denke, dass in früheren Kämpfen viele andere diskriminierende Systeme nicht so beachtet wurden.“ (Marlene Streeruwitz / Vanessa Spanbauer, Gemeinsame Sache, in: Rondo exklusiv, Beilage zu Der Standard, 30.09.2022, S. 34-37).

Read more about Intersektionalität. Perspektiven aus Geschichtswissenschaften und Geschichtsdidaktik

Current Issue

Vol. 35 No. 3 (2024): Intersectionality. Perspectives from history and history didactics
					View Vol. 35 No. 3 (2024): Intersectionality. Perspectives from history and history didactics

Editors: Heike Krösche and Levke Harders
Editorial staff: Elisa Heinrich

Gender studies, postcolonial approaches, queer and disability studies, inequality research and other fields of research that are closely linked to history and history didactics have been using intersectionality as a theoretical, methodological and content-related perspective for some years now. However, the discussion about the interaction of different dimensions of social inequality such as gender, class and race has a longer tradition and has been theorized and empirically substantiated by Black Feminism since the 1970s. This special issue aims to contribute to further establishing intersectionality as a dimension of analysis in historical studies and history didactics. In line with the multi-layered concept of intersectionality, the contributions focus on case studies from different historical periods and from history didactics. The central question is what advantages and disadvantages result from the application of intersectionality as a research perspective, method and theory for empirical historical and historical didactic research.

The volume is also published as a print-version in StudienVerlag. Coverdesign by himmel. Studio für Design und Kommunikation, Typesetting: Marianne Oppel, Cover: StudienVerlag/Karin Berner.

207 pp., EUR 38,--, ISBN 978-3-7065-6369-7; ISSN 1016-765 X

Published: 2024-12-18
View All Issues

The Austrian Journal of Historical Studies (OeZG) has existed since 1990. It publishes articles in English and German, in particular on topics of women’s and gender history, cultural history, the history of science, political history, as well as economic and social history, economic history. The OeZG appears three times per year, mostly in themed issues but occasionally also in topically open issues. Its strength is the connection of theoretically and methodically innovative approaches with relevant historical debates and subjects.

Starting in 2020, the Austrian Journal of Historical Studies (OeZG) is published as an open access journal via OJS3. All issues since 1990 were made available via this website. The OeZG will continue to be published in print by StudienVerlag, through whose website all previous editions (from no. 1/1990 to no. 2/2019) are also accessible in digital form.