Editorial 03/2025: Handlungsorientierte Medienpädagogik
DOI:
https://doi.org/10.21243/mi-03-25-21Abstract
Since its inception, media education has been understood not only as a theoretical and reflective discipline, but also as a practical field involving the use and design of and with media. In particular, action-oriented media education has, since the 1970s—in the context of telephony, radio, television, and cinematography—advocated empowering people to use and design media in a critical, active, creative, and reflective manner.
References
Baacke, Dieter (1973): Kommunikation und Kompetenz: Grundlegung einer Didaktik der Kommunikation und ihrer Medien, Weinheim/München: Juventa.
Baacke, Dieter (1992). Handlungsorientierte Medienpädagogik, in: Schill, Wolfgang/Tulodziecki, Gerhard/Wagner, Wolf-Rüdiger: Medienpädagogisches Handeln in der Schule, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-322-95929-4_3
Barberi, Alessandro/Iske, Stefan (2023): Zur „Spontaneität des Menschen“: Sprachphilosophische und anthropologische Grundlagen der Medienpädagogik in Dieter Baackes „Kommunikation und Kompetenz“, in: Ludwigsburger Beiträge Zur Medienpädagogik, 23, 1–20. https://doi.org/10.21240/lbzm/23/03
Bernstein, Richard J. (1971): Praxis and Action. Contemporary Philosophies of Human Acitivity, Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Bourdieu, Pierre (1979): Entwurf einer Theorie der Praxis auf der ethnologischen Grundlage der kabylischen Gesellschaft, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel (1981): Archäologie des Wissens, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Gramsci, Antonio (1995): Philosophie der Praxis. Gefängnishefte 10 und 11, hrsg. von Wolfgang Fritz Haug unter Mitwirkung von Klaus Bochmann, Peter Jehle und Gerhard Kuck, Ham-burg: Argument.
Habermas, Jürgen (1995): Theorie des kommunikativen Handelns, 2 Bände, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Kergel, David (2023): Medienpädagogik, Wiesbaden: Springer VS.
Knaus, Thomas/Schmidt, Jennifer/Merz, Olga (2023): Aktive Medienarbeit als Vorbild. Handlungsorientierte Ansätze zur Förderung einer um digitaltechnische Dimensionen erweiterten Medienbildung, in: Medien + Erziehung, 67 (2023), 42–49. https://doi.org/10.25656/01:26533
Schorb, Bernd (2022). Handlungsorientierte Medienpädagogik, in: Sander, Uwe/von Gross, Friederike/Hugger, Kai-Uwe: Handbuch Medienpädagogik. Wiesbaden: Springer VS. https://doi.org/10.1007/978-3-658-23578-9_6
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Alessandro Barberi; Florian Danhel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

