Press agencies as fact-checking tools in media education on disinformation

A case study of the TASR in comparison with the APA

Autor/innen

  • Viera Kačinová

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-01-22-13

Schlagworte:

media education, disinformation, Press Agency of the Slovak Republic, tsar, apa

Abstract

Quality journalistic work based on strategies for consistent verification of information and external fact-checking activities of media professionals play an important role in suppressing the occurrence and dissemination of disinformation in the online space, and in the recovery of the information ecosystem as part of a wider social space. Therefore, the emerging support initiatives of media institutions, especially key centers of accumulation and distribution of information in the media space related to fact-checking, are significant. Fact-checking is also a special tool for the development of media competences in the process of media education. Media education as a teaching about the media and their phenomena is considered to be one of the core educational mechanisms of “immunization” against fake news, and an activator of the critical approach preventing their occurrence.
The focus of this study is to present the results of qualitative-quantitative research, based on the analysis and comparison of two case studies – web platforms of press agencies focused on fact-checking. A particular research intention was to find out how they are becoming a tool of media education on disinformation. This is in line with the core categories of media competence development with an emphasis on the development of critical thinking. A case was the Press Agency of the Slovak Republic (TASR) in cooperation with the French press agency AFP and their platform Hoax servis, and APA-Faktenchecks of the Austrian press agency.
Qualitativ hochwertige journalistische Arbeit, die auf den Strategien der konsequenten Informationsüberprüfung und externen Faktenprüfungsaktivitäten von Medienfachleuten beruht, spielt eine wichtige Rolle bei der Unterdrückung des Auftretens und der Verbreitung von Fake News im Online-Raum. Das gilt gleichfalls für die Sanierung des Informationsökosystems als Teil eines größeren sozialen Raums. Daher sind aufkommende Unterstützungsinitiativen von Medieninstitutionen hinsichtlich Fact-Checking bedeutend, insbesondere von Zentren der Sammlung und Verbreitung von Informationen im Medienraum. Fact-Checking stellt gleichzeitig auch ein besonderes Instrument zur Entwicklung von Medienkompetenz(en) im Prozess der Medienbildung dar. Medienbildung als eine Form des Lernens über Medien und ihre Phänomene gilt als einer der zentralen Bildungsmechanismen der „Immunisierung“ gegen Fake News und kann das kritische Handeln des Einzelnen befördern.

Literaturhinweise

AFP (2021a): Fact-checking at AFP, online at: https://factcheck.afp.com/fact-checking-afp (last access: 01.03.2021).

AFP (2021b): Fact-checking : how we work online at: https://factcheck.afp.com/fact-checking-how-we-work (last access: 01.03.2021).

AFP (2021c): About us, online at: https://factcheck.afp.com/about-us (last access: 01.03.2021).

AFP (2021d): O nás, online at: https://factcheck.afp.com/about-us (last access: 01.03.2021).

Agenturjournalismus (2016): Nachrichtenagenturen – ein Überblick. Überarbeitete Fassung von Zschunke, Peter: Nachrichtenagenturen, in: Brauner, Detlef Jürgen/Leitolf, Jörg/Raible-Besten, Robert/Weigert, Martin M. (Hg.) (2001): Lexikon der Presse- und Öffentlichkeitsarbeit, München/Wien: Oldenbourg, online at: https://www.agenturjournalismus.de/index.php/basiswissen/9-nachrichtenagenturen-ein-ueberblick (last access: 01.03.2021).

Altschiller, Donald (2020): History of fact-checking, online at: https://library.bu.edu/c.php?g=1045402&p=7643422 (last access: 01.03.2021).

APA (2020a): Aufbau und redaktionelle Grundsätze, online at: https://apa.at/faktencheck/aufbau-redaktionelle-grundsaetze/ (last access: 01.03.2021).

APA (2020b): Die Regeln des APA-Faktenchecks, online at: https://apa.at/faktencheck/regeln/ (last access: 01.03.2021).

APA (2020c): Die gesammelten APA-Faktenchecks, online at: https://apa.at/faktencheck/ueberblick/ (last access: 01.03.2021).

APA (2021 a): APA-Faktencheck, online at: https://apa.at/

service/faktencheck-2/ (last access: 01.03.2021).

APA (2021 b): Impressum/Offenlegung gemäß Mediengesetz, online at: https://apa.at/wp-content/uploads/2021/04/APA_Offen

legung.pdf (last access: 01.03.2021).

APA (2021 c): APA-Gruppe, online at: https://apa.at/about/about-apa-gruppe/ (last access: 01.03.2021).

APA ots (2021a): Terminaviso: APA-News-Insight „Fakt oder Fake: Transparenz mit dem APA-Faktencheck“, online at: https://www.ots.at/presseaussendung/OTS_20210419_OTS0085/terminaviso-apa-news-insight-fakt-oder-fake-transparenz-mit-dem-apa-faktencheck (last access: 01.03.2021).

APA ots (2021b): Detektivarbeit und Wissenschaft: Wie entsteht ein APA-Faktencheck?, online at: https://www.ots.at/presseaussen

dung/OTS_20210427_OTS0166/detektivarbeit-und-wissenschaft-wie-entsteht-ein-apa-faktencheck-bild (last access: 01.03.2021).

CEDMO (2022): About CEDMO, online at: https://cedmohub.eu/ (last access: 01.03.2021).

Duke Reporters´Lab (2022): Global fact-checking sites, online at: https://reporterslab.org/fact-checking/ (last access: 01.03.2021).

Echt, Iván (2014): Periodismo, fact checking y open data como herramientas para el fortalecimiento democrático, in: Zommer, Laura (Ed): El boom del fact checking en América Latina Aprendizajes y desafíos del caso de Chequeado, Chequeado/Konrad Adenauer Stiftung 6–10, online at: https://www.kas.de/

c/document_library/get_file?uuid=c6a21701-5f10-84ea-397d-dbc75f1a69fe&groupId=287460 (last access: 01.03.2021).

European Commission (2018): A multi-dimensional approach to disinformation : Report of the independent High level Group on fake news and online disinformation, Luxembourg: European Union, online at: https://op.europa.eu/en/publication-detail/-/publi

cation/6ef4df8b-4cea-11e8-be1d-01aa75ed71a1/language-en (last access: 01.03.2021).

Facione, Peter Arthur (2013): Critical Thinking: What It Is and Why It Counts, California: Measured Reasons and The California Academic Press, Insight Assessment, online at: https://www.academia.edu/54871523/Critical_Thinking_What_It_Is_and_Why_It_Counts (last access: 01.03.2021).

Graves, Lucas/Amazeen, Michelle A. (2019): Fact-Checking as Idea and Practice in Journalism, in: Oxford Research Encyclopedia of Communication, online at: https://www.academia.edu/38443111/Fact_checking_as_Idea_and_Practice_in_Journalism (last access: 01.03.2021).

Ireton, Cherilyn/Posetti, Julie et al. (2018): Journalism, ‘Fake News’ & Disinformation: Handbook for Journalism Education and Training. Paris: UNESCO, online at: https://en.unesco.org/

fightfakenews (last access: 01.03.2021).

Kačinová, Viera. (2015): Teória a prax mediálnej výchovy: mediálna výchova ako súčasť všeobecného školského vzdelávania, Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave.

Kačinová, Viera. (2019): Fenomén „fake news“, hoaxov a konšpiračných teórií v kontexte mediálnej výchovy, Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.

Lotero-Echeverri, Gabriel/Romero-Rodríguez, Luis Miguel/Pérez- Rodríguez, María Amor (2018): Fact-checking vs. Fake news: Periodismo de confirmación como componente de la competencia mediática contra la desinformación, in: Index.comunicación, 2, 295–316. online at: http://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/

index.php/indexcomunicacion/article/view/370 (last access: 01.03.2021).

Mičienka, Marek/Jirák, Jan et al. (2007): Základy mediální výchovy, Praha: Portál.

Michalopoulos, Sarantis (2021): Französische Presseagentur wird „Fake-News-Checker“ in Griechenland, online at: https://www.euractiv.de/section/desinformation/news/franzoesische-presseagentur-wird-fake-news-checker-in-griechenland/ (last access: 01.03.2021).

Moore, Brooke Noel/Parker, Richard (2009): Critical Thinking, New York: McGraw-Hill, online at: https://upsagroup4.files.word

press.com/2018/11/b44b90d4-3455-4eca-9e9c-31011233c3d1.pdf (last access: 01.03.2021).

Niklesová, Eva (2010): Mediální gramotnost a mediální výchova, České Budějovice: Vlastimil Johanus.

Novák, Omdřej (2021): V Praze vznikne jedno z osmi evropských center pro výzkum dezinformací, in: Lupa.cz, 14.5. 2021, online at: https://www.lupa.cz/aktuality/v-praze-vznikne-jedno-z-osmi-evropskych-center-pro-vyzkum-dezinformaci/ (last access: 01.03.2021).

Nutil, Pavel (2018): Médiá, lži a příliš rychlý mozek: Průvodce postpravdivým světem, Praha: Grada.

Pérez Tornero, José, Manuel/Tayie, Samy Sally /Tejedor, Santiago/Pulido, Cristina. (2018): ¿Cómo afrontar las noticias falseadas mediante la alfabetización periodística? Estado de la cuestión, in: Doxa Comunicación, 26, 211-235, online at: https://revistascientificas.uspceu.com/doxacomunicacion/article/view/516 (last access: 28.10.2021).

Petranová, Dana (2013): Mediálna výchova, in: Magál, Slavomír/Matúš, Jozef/Petranová Dana. (Ed.): Masmediálne štúdiá v kocke, Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave.

Southwell, Brian G./Thorson, Emily A./Sheble, Laura (Eds.) (2018): Misinformation and mass audiences, Austin: University of Texas Press, in: Guo, Lei/Vargo, Chris J. (2018): “Fake News” and Emerging Online Media Ecosystem: An Integrated Intermedia Agenda-Setting Analysis of the 2016 U.S. Presidential Election, in: Communication Research, 04.06.2018, 1–23, online at: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0093650218777177 (last access: 01.03.2021).

TASR (2020a): TASR bude odhaľovať hoaxy v spolupráci s agentúrou AFP, online at: https://www.teraz.sk/slovensko/tasr-bude-odhalovat-hoaxy-v-spoluprac/463649-clanok.html?utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_campaign=click&utm_content=.%253Bs%2523hoaxafp (last access: 01.03.2021).

TASR (2020b): Hoax servis, online at: https://www.teraz.sk/tag/

hoaxafp?p=12&utm_source=teraz&utm_medium=organic&utm_

campaign=click&utm_content=.%253Bs%2523hoaxafp%253Bpagination (last access: 01.03.2021).

TASR (2021a): O agentúre. Najčastejšie otázky, online at: https://www.tasr.sk/o-agenture/FAQ (last access: 01.03.2021).

TASR (2021b): Školské, online at: https://skolske.sk/o-nas (last access: 01.03.2021).

TASR (2022). CEDMO spúšťa ďalšie aktivity v boji proti dezinformáciám v strednej Európe. online at: https://www.tasr.sk/

tasr-clanok/TASR:2022021000000414 (last access: 01.03.2021).

Vyslozil, Wolfgang (2014): „Nachrichtenagenturen benötigen ein zweites Standbein“, in: newsroom.de, online at: https://www.newsroom.de/news/aktuelle-meldungen/leute-6/wolfgang-vyslozil-nachrichtenagenturen-benoetigen-ein-zweites-standbein-818539/ (last access: 01.03.2021).

Warldle, Claire/Derakhshan, Hossein (2017): Information Disorder. Toward an interdisciplinäar framewor for research and polica making, Council of Europe, online at: https://rm.co

e.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-for-researc/168076277c (last access: 01.03.2021).

Zákon č. 385/2008 Z. z. o Tlačovej agentúre Slovenskej republiky a o zmene niektorých zákonov

ZMOS (2020): Primátori a starostovia prijali pozvanie do Akadémie TASR, online at: https://www.zmos.sk/primatori-a-starostovia-prijali-pozvanie-do-akademie-tasr--oznam/mid/414056/.html (last access: 01.03.2021).

Veröffentlicht

2022-03-21

Zitationsvorschlag

Kačinová, V. (2022). Press agencies as fact-checking tools in media education on disinformation: A case study of the TASR in comparison with the APA . Medienimpulse, 60(1), 38 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-01-22-13