Critical Media Literacy in Adult Education as Enlightened Media Education?

Authors

  • Josef Mühlbauer Demokratiezentrum
  • Stefanie Fridrik Demokratiezentrum
  • Stefanie Mayer Institut für Konfliktforschung (IKF)
  • Brigitte Temel Institut für Konfliktforschung (IKF)
  • Viktoria Eberhardt Institut für Konfliktforschung (IKF)

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-01-24-09

Keywords:

Kritische Medienkompetenz, Medienpädagogik, Erwachsenenbildung

Abstract

Based on the research project “3G against conspiracy theories: seen, tested, countered. Critical (Social) Media Literacy in Adult Education in Vienna”, the authors address the problems of media education in view of the new (social) media technologies and identify a need for education, especially in the area of adult education. Critical media literacy – this is the central argument – goes beyond the “low-risk” use of media (e.g. through fact-checking) and can enable citizens to take part in democratic negotiation and participation processes and to use media critically or to use reflectively. All in all, critical media literacy can be understood not only as a cornerstone of “enlightened media education”, but also as a cornerstone of a functioning democracy.

References

Baacke, Dieter (1997): Medienpädagogik. Tübingen: De Gruyter.

Biermann, Ralf (2013): Habitus Genese und Transformation des medialen Habitus vor dem Hintergrund von Medienkompetenz und Medienbildung, URL: https://journals.univie.ac.at/index.php/mp/article/view/mi604. [Abgerufen am 1.2.2014].

Bundeszentrale für politische Bildung (2017): Digital Divide. URL: https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen-und-fakten/globalisierung/52708/digital-divide/. [Abgerufen am 5.2.2024].

Hoffmann, Dagmar (2014): Ein emanzipatorischer Mediengebrauch will gelernt sein. In: Bundeszentrale für politische Bildung. URL: https://www.bpb.de/kurz-knapp/zahlen-und-fakten/globalisierung/52708/digital-divide/. [Abgerufen am 25.1.2024].

Hug, Theo (2018): Medienpädagogik. Herausforderungen für Lernen und Bildung im Medienzeitalter. Innsbruck: Innsbruck University Press.

Jung, Simone & Kempf, Victor (2023): Krise und Kritik des verständigungsorientierten Diskurses. In: Zentrale für politische Bildung. URL: https://www.bpb.de/shop/zeitschriften/apuz/diskurskultur-2023/541845/krise-und-kritik-des-verstaendigungsorientierten-diskurses/. [Abgerufen am 2.2.2024].

Meier, Werner (2004): Gesellschaftliche Folgen der Medienkonzentration. In: Bundeszentrale für Politische Bildung. URL: https://www.bpb.de/shop/zeitschriften/apuz/28442/gesellschaftliche-folgen-der-medienkonzentration/?p=all. [Abgerufen am 8.2.2024].

Moser, Heinz/ Grell, Petra & Niesyto, Horst (Hrsg.) (2011): Medienbildung und Medienkompetenz. Beiträge zu Schlüsselbegriffen der Medienpädagogik. München: Kopaed.

Moser, Heinz (2019): Einführung in die Medienpädagogik. Wiesbaden: Springer.

Newman, Nic (2023): Overview and key findings of the 2023 Digital News Report. URL: https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/digital-news-report/2023/dnr-executive-summary. [Abgerufen am 2.2.2024].

Romele, Alberto (2023): Digital Habitus. A Critique of the Imaginaries of Artificial Intelligence. London: Routledge.

Sedlaczek, Andrea (2021): Medienreflexionskompetenz in der Basisbildung stärken. In: Erwachsenenbildung. URL: https://erwachsenenbildung.at/aktuell/nachrichten/16775-medienreflexionskompetenz-in-der-basisbildung-staerken.php. [Abgerufen am 9.2.2024].

Simanowski, Roberto (2021): Digitale Revolution und Bildung. Für eine zukunftsfähige Medienkompetenz. Weinheim: Beltz.

Süss, Daniel/ Lampert, Claudia & Trültzsch-Wijnen, Christine (2018): Medienpädagogik. Ein Studienbuch zur Einführung. Wiesbaden: Springer VS.

Swertz, Christian & Fessler, Clemens (2010): Literacy. In: Medienimpulse. Beiträge zur Medienpädagogik. Ausgabe 4/2010.

Swertz, Christian (2017): Medienkompetenz und digitale Bildung aus medienpädagogischer Perspektive. In: Medienimpulse. Beitrage zur Medienpädagogik. Ausgabe 1/2017.

Published

2024-03-21

How to Cite

Mühlbauer, J., Fridrik, S., Mayer, S., Temel, B., & Eberhardt, V. (2024). Critical Media Literacy in Adult Education as Enlightened Media Education?. Media Impulses, 62(1), 21 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-01-24-09