Privacy and freedom of contract.

Notes for practice in the school.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-02-22-03

Keywords:

Datenschutz, DSGVO, Schule, vertragsfreiheit, volksschule

Abstract

The paper discusses practices of schools in dealing with companies whose digital services are used in schools in Austria. The focus is on data protection and the right to freedom of contract. In view of current practices and data protection agreements, the need for improvement is identified and it is recommended that both schools and guardians do not unquestioningly consent to the processing of children's data by third parties. It is necessary that both the contracts with commercial providers and the data protection statements are presented to guardians before using the service, which starts with the creation of identifiers.

Author Biography

Christian Swertz, University of Vienna

Christian Swertz ist Professor für Medienpädagogik und Leiter der Wiener Medienpädagogik an der Universität Wien. Forschungssschwerpunkte der Wiener Medienpädagogik sind die Bildungstheorie der Medien, Mediendidaktik und E-Learning, pädagogische Computerspielforschung und die Medienbildung im schulischen und außerschulischen Bereich.

References

BilDokG 2020 (2022): Bildungsdokumentationsgesetz 2020 – Bundesrecht konsolidiert, Fassung vom 05.05.2022, online unter: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=20011451 (letzter Zugriff: 14.05.2022).

epicenter.works (2022): Datenschutz im Bildungsbereich: Schüler*innendaten in den Händen von Big Tech, online unter: https://epicenter.works/content/datenschutz-im-bildungsbereich-schuelerinnendaten-in-den-haenden-von-big-tech-teil-1 (letzter Zugriff: 14.05.2022).

Jornitz, Sieglinde/Macgilchrist, Felicitas (2021): Datafizierte Sichtbarkeiten: Vom Panopticon zum Panspectron in der schulischen Praxis, in: MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 45, 98–122, online unter: https://www.medienpaed.com/article/view/1284 (letzter Zugriff: 14.05.2022).

Lohninger, Daniel (2018): DSGVO an Schulen Datenschutz aus Sicht der Lehrkräfte, in: Medienimpulse Bd. 56, Nr 2, online unter: https://journals.univie.ac.at/index.php/mp/article/view/mi1245 (letzter Zugriff: 14.05.2022).

Microsoft (2022): Datenschutzerklärung von Microsoft – Microsoft-Datenschutz, https://privacy.microsoft.com/de-de/privacystatement (letzter Zugriff: 14.05.2022).

Postman, Neil (1983): Das Verschwinden der Kindheit, Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch.

Rau, Franco/Galanamatis, Britta/Gerber, Lars/Grell, Petra/Konert, Johannes/Rheinländer, Kathrin/Scholl, Daniel (2021): Datenschutz und informationelle Selbstbestimmung in der Schule, in: Verbraucherforum für Verbraucherinformatik, online unter: https://pub.h-brs.de/frontdoor/index/index/docId/6023 (letzter Zugriff: 14.05.2022).

Swertz, Christian/Trültzsch-Wijnen, Christine (2021): Rechte von Kindern in der Digitalen Welt, in: Medienimpulse, Bd. 59, Nr. 1, online unter: https://journals.univie.ac.at/index.php/mp/article/view/5968 (letzter Zugriff: 14.05.2022).

Downloads

Published

2022-06-21

How to Cite

Swertz, C. (2022). Privacy and freedom of contract. : Notes for practice in the school. Media Impulses, 60(2), 19 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-02-22-03

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.