Der Botenbericht als filmische Darstellungsform zur Vermittlung historischer Ereignisse und Erfahrungsberichte
DOI:
https://doi.org/10.21243/mi-02-23-17Keywords:
Film, Erinnerungskultur, Botenbericht, Mediengedächtnis, NS-VerbrechenAbstract
The central questions of my investigation are: With which cinematic means are memories, narratives, and images represented? How do films influence the culture of memory? How can something as intangible as memory be visualized? The article also investigates the question of whether the messenger report is a suitable alternative to the dominant cinematic forms of representation of Nazi crimes. Contrary to the frequently used cinematic method of staging scenes by actors as re-enactments that pretend to be authentic, the messenger in the messenger report does not claim to be a witness of what s/he reports, i.e. to have been “there”. S/He is and remains a distanced mediator and is aware of it.
References
Assmann, Aleida (2014): Der lange Schatten der Vergangenheit, München: C. H. Beck.
Assmann, Aleida (2019): Im Gespräch mit Andreas Karlaganis, Wien: Burgtheater Magazin #2, 6.
Ballhausen, Thomas (2015): Signaturen der Erinnerung, Wien: Edition Atelier.
Beckermann, Ruth/Omasta, Michael/Thurnher Armin (2018): Waldheim war ein typischer Opportunist, Wien: Stadtzeitung Falter 39, 29.
Benjamin, Walter (2007): Über den Begriff der Geschichte, in: Ders.: Erzählen, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Ebbrecht-Hartmann, Tobias (2011): Geschichtsbilder im medialen Gedächtnis, Bielefeld: Transcript.
Ebbrecht-Hartmann, Tobias (2018): Filmische Historiographien, in: Brombach, Ilka/Kaiser, Tina (Hg.): Über Christian Petzold, Berlin: Vorwerk 8, 170–188.
Erne, Eduard (1993): Gespräch zwischen Peter Wagner und Eduard Erne zum Film Totschweigen, online unter: http://www.peterwagner.at/topmenu/arbeiten/werkliste-kommentare-reden-offene-briefe/gespraech-ueber-den-film-totschweigen/ (letzter Zugriff: 01.06.2023).
Fischer, Heinz (2019): Seid jetzt wachsam!, Wien: Stadtzeitung Falter 19, 18.
Foucault, Michel (1974): Von der Subversion des Wissens, München: Carl Hanser.
Godard, Jean-Luc/Ishaghpour, Youssef (2008): Archäologie des Kinos, Zürich: Diaphanes.
Janke, Pia/Kovacs, Teresa/Schenkermayr, Christian (Hg.) (2010): Die endlose Unschuldigkeit. Elfriede Jelineks Rechnitz (Der Würgeengel), Wien: Praesens.
Jelinek, Elfriede (2008): Rechnitz (Der Würgeengel), Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Theater Verlag.
Jelinek, Elfriede (2010): Elfriede Jelinek im Gespräch, in: Janke, Pia/Kovacs, Teresa/Schenkermayr, Christian (Hg.): Die endlose Unschuldigkeit. Elfriede Jelineks Rechnitz (Der Würgeengel), Wien: Praesens, 17–23.
Jiranek, Johanna (2009): Die Sprache betritt die Bühne, in: Manoschek, Walter (Hg.): Der Fall Rechnitz, Wien: Braumüller, 149–163.
Kecht, Maria-Regina (2010): Elfriede Jelineks Botenbericht(e) aus, über und rund um Rechnitz, in: Janke, Pia/Kovacs, Teresa/Schenkermayr, Christian (Hg.): Die endlose Unschuldigkeit. Elfriede Jelineks Rechnitz (Der Würgeengel), Wien: Praesens, 194–213.
Kolar, Christoph (2022): Darstellungsformen von NS-Verbrechen im Kontext des österreichischen Films, Wien: Dissertation, Akademie der bildenden Künste.
Kracauer, Siegfried (1985): Theorie des Films, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Krämer, Sibylle (2008): Medium, Bote, Übertragung: Kleine Metaphysik der Medialität, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Krämer, Sybille (2011): Der Bote als Topos, in: von der Heiden, Anne/Heilman, Till A./Tuschling, Anna (Hg.): medias in res, Bielefeld: Transcript, 53–67.
Lochte, Julia (2008): Redeschwall und Schweigemauer, Berlin: Der Theaterverlag, 162.
Lochte, Julia, (2010): Totschweigen oder die Kunst des Berichtens, in: Janke, Pia/Kovacs, Teresa/Schenkermayr, Christian (Hg.): Die endlose Unschuldigkeit, Elfriede Jelineks Rechnitz (Der Würgeengel), Wien: Praesens, 411–425.
Mathä, Johannes (2011): Fortschreibung des antiken Botenberichts in Elfriede Jelineks „Rechnitz (der Würgeengel)“, Wien: Diplomarbeit Universität Wien.
Szondi, Peter (1963): Theorie des modernen Dramas, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Tóth Barbara (2018): Heinz Christian Strache hätte die Chance, in die Geschichte einzugehen, Wien: Stadtzeitung Falter 6, 5.
Uhl, Heidemarie (2010): Gedächtnis und Geschichte, in: Janke, Pia/Kovacs, Teresa/Schenkermayr, Christian (Hg.): Die endlose Unschuldigkeit. Elfriede Jelineks Rechnitz (Der Würgeengel), Wien: Praesens, 315–328.
Wodak, Ruth/Menz, Florian/Mitten, Richard/Stern, Frank (Hg.) (1994): Die Sprachen der Vergangenheit, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Filme
Beckermann, Ruth (2018): Waldheims Walzer, Österreich: Ruth Beckermann Filmproduktion.
Buñuel, Luis, (1962): Der Würgeengel (Originaltitel: El ángel exterminador), Mexiko: Gustavo Alatriste.
Erne, Eduard/Heinrich, Margareta (1994): Totschweigen, Österreich: Hoanzl.
Kolar, Christoph (2014): Rechnitz (Der Würgeengel), Österreich: Christoph Kolar.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Christoph Kolar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

