Editorial 04/2023: Habitus / Medialer Habitus / Digitaler Habitus
DOI:
https://doi.org/10.21243/mi-04-23-21Abstract
Pierre Bourdieu's habitus theory is a scientific instrument whose influence extends far beyond sociology and has been intensively received and practically implemented in educational science (cf. Rieger-Ladich/Grabau 2017). Bourdieu's main works - such as The Subtle Differences (1982) or Homo Academicus (1988) - are trenchant analyses of social segments of their time. The methods and the theoretical implications developed from them have served and continue to serve as a source of inspiration for numerous research projects and media education models, for example when it comes to the accumulation of educational capital, social inequalities and class antagonisms or the behavioral dispositions of actors.
References
Baacke, Dieter (2007): Medienpädagogik, Tübingen: Niemeyer.
Barberi, Alessandro (2018): Performanz und Medienkompetenz. Dieter Baackes Grundlegung der Medienpädagogik als Diskurspragmatik, Promotionsschrift – RWTH Aachen, online unter: http://publications.rwth-aachen.de/record/745830/files/745830.pdf (letzter Zugriff: 01.10.2023).
Barberi, Alessandro/Swertz, Christian (Hg.) (2013): Schwerpunkt: Medialer Habitus, in: Medienimpulse Bd. 51, Nr. 4 (2013), online unter: https://journals.univie.ac.at/index.php/mp/issue/view/88 (letzter Zugriff 01.10.2023).
Biermann, Ralf (2013): Medienkompetenz – Medienbildung – Medialer Habitus. Genese und Transformation des medialen Habitus vor dem Hintergrund von Medienkompetenz und Medienbildung, in: MEDIENIMPULSE Bd. 51, Nr. 4 (2013), online unter: https://journals.univie.ac.at/index.php/mp/article/view/mi604 (letzter Zugriff 01.10.2023).
Biermann, Ralf (2020): Digitalisierung und Digitalität im Kontext des medialen Habitus und Feld, in: Bettinger, Patrick/Hugger, Kai (Hg.): Praxistheoretische Perspektiven in der Medienpädagogik, Wiesbaden: Springer, 19–35.
Biermann, Ralf (2021): Der Digitale Habitus – Das Habitus-Konzept unter Berücksichtigung von Digitalität und Algorithmizität, in: Langenohl, Andreas/Lehnen, Katrin/Zillien, Nicole (Hg.): Digitaler Habitus. Zur Veränderung literaler Praktiken und Bildungskonzepte, Frankfurt am Main: Campus, 69–87.
Bourdieu, Pierre (1982): Die feinen Unterschiede: Kritik der gesellschaftlichen Urteilskraft (Sonderausgabe), Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Bourdieu, Pierre (1983): Ökonomisches Kapital, kulturelles Kapital, soziales Kapital, in: Kreckel, Reinhard (Hg.) (1983): Soziale Ungleichheiten, Soziale Welt Sonderband, Vol. 2, Göttingen: Schwartz, 183–198.
Bourdieu, Pierre (1985): Sozialer Raum und Klassen/Leçon sur la leçon, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Bourdieu, Pierre (1988): Homo academicus, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Fröhlich, Gerhard/Rehbein, Boike (Hg.) (2009): Bourdieu-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung, Stuttgart: Metzler.
Habermas, Jürgen (1990): Strukturwandel der Öffentlichkeit: Untersuchungen zu einer Kategorie der bürgerlichen Gesellschaft, Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Habermas, Jürgen (2022): Ein neuer Strukturwandel der Öffentlichkeit und die deliberative Politik, Suhrkamp: Berlin.
Kommer, Sven (2010): Kompetenter Medienumgang? Eine qualitative Untersuchung zum medialen Habitus und zur Medienkompetenz von SchülerInnen und Lehramtsstudierenden, Opladen/Farmington Hills, Mich.: Budrich.
Krais, Beate/Gebauer, Gunter (2002): Habitus, Bielefeld: transcript.
Langenohl, Andreas/Lehnen, Katrin/Zillien, Nicole (Hg.) (2021): Digitaler Habitus. Zur Veränderung literaler Praktiken und Bildungskonzepte, Frankfurt am Main: Campus.
Nymoen, Ole/Schmitt, Wolfgang M. (2021): Influencer. Die Ideologie der Werbekörper, Berlin: Suhrkamp.
Rieger-Ladich, Markus/Grabau, Christian (Hg.) (2017): Pierre Bourdieu: Pädagogische Lektüren, Wiesbaden: Springer VS.
Staab, Philipp (2019): Digitaler Kapitalismus, Markt und Herrschaft in der Ökonomie der Ungleichheit, Berlin: Suhrkamp.
Zuliani, Barbara (2019): Medienbildung im schulischen Kontext – eine Herausforderung für Lehramtsstudierende: eine empirische Studie über die Verortung des medialen Habitus bei angehenden Lehrpersonen und die Anforderung, Medienbildung im Grundschulunterricht zu implementieren, Dissertation RWTH Aachen, online unter: https://publications.rwth-aachen.de/record/772784 (letzter Zugriff: 01.10.2023).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ralf Biermann, Alessandro Barberi, Barbara Zuliani
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.