Digital education – a pictorial perspective

Authors

  • Anna-Maria Neuschäfer BG/BORG St. Johann in Tirol

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-03-22-23

Keywords:

Visual Literacy, Cultural Hacking, Fine Arts education, Augmented Reality, Digitale Grundbildung, Medienbildung

Abstract

This text argues that content from Visual Education (BE) is suitable for creating a holistic approach to Digital Literacy. For this purpose, competencies and teaching examples from BE and media education/digital literacy are contrasted. Visual education traditionally teaches media competencies, which find a concrete description in the concept of visual literacy and, above all, enrich the competence area "production". With regard to learning contents similar to those of visual literacy education, two handouts are examined. Methodologically, Critical Thinking is discussed using Cultural Hacking as an example. Examples of lessons that generate visual literacy by means of augmented reality technology as well as their own design components are presented.

References

Amann-Hechenberger, Barbara/Buchegger Barbara/Schwarz, Sonja/Kettinger, Marlene/Koisser, Lilli (2019): Wahr oder falsch im Internet? Informationskompetenz in der digitalen Welt, 4. Auflage, Wien: SaferInternet.at, online unter: https://www.saferinternet.at/fileadmin/categorized/Materialien/Wahr_oder_falsch_im_Internet.pdf (letzter Zugriff: 19.09.2022).

Baacke, Dieter (1997): Medienpädagogik, Tübingen: Niemeyer (Grundlagen der Medienkommunikation, 1).

BMBWBF (2022): Lehrplan Digitale Grundbildung, tagesaktuelle Fassung, online unter: https://www.ris.bka.gv.at/eli/bgbl/II/2022/267/20220706 (letzter Zugriff: 10.07.2022).

BMBWBF (2018): Lehrpläne – allgemeinbildende höhere Schulen, tagesaktuelle Fassung, online unter: https://www.ris.bka.gv.at/GeltendeFassung.wxe?Abfrage=Bundesnormen&Gesetzesnummer=10008568 (letzter Zugriff: 19.09.2022).

BMBWBF (2019): Medienbildung. Medienkompetenz, online unter: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulpraxis/prinz/medienbildung.html (letzter Zugriff: 12.05.2020).

Brinda, Torsten/Brüggen, Niels/Diethelm, Ira/Knaus, Thomas/Kommer, Sven/Kopf, Christine/Missomelius, Petra/Leschke, Rainer/Tilemann, Friederike/Weich, Andreas (2019): Frankfurt-Dreieck zur Bildung in der digital vernetzten Welt, in: Pasternak, Arno (Hg.): Informatik für alle. Lecture Notes in Informatics (LNI), Bonn: Gesellschaft für Informatik, online unter: https://dl.gi.de/bitstream/handle/20.500.12116/28916/a1.pdf?sequence=1&isAllowed=y (letzter Zugriff: 19.09.2022).

Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur (2012): Grundsatzerlass zur Medienerziehung. Wiederverlautbarung der aktualisierten Fassung, GZ BMUKK-48.223/6-B/7/2011, Rundschreiben Nr. 4/2012, online unter: https://www.bmbwf.gv.at/Themen/schule/schulrecht/rs/1997-2017/2012_04.html (letzter Zugriff: 12.09.2022).

Camuka, Ahmet (2020): Umgestaltung des Alltäglichen. Auseinandersetzung mit Street-Art in Mixed Reality, in: Kunst und Unterricht (439/440), 26–29.

Ehmer, Hermann K. (Hg.) (1980): Visuelle Kommunikation. Beiträge zur Kritik der Bewußtseinsindustrie, 8., unveränd. Aufl., Köln: DuMont (DuMont aktuell).

Kothe, Tina/Pruss, Marlene (2017): Augmented Reality Games - ästhetische Erlebnisräume entstehen. Erkenntnisse aus verschiedenen Projekten zu „erweiterten Wirklichkeiten“, in: Camuka, Ahmet/Peez, Georg (Hg.): Kunstpädagogik digital mobil. Film, Video, Multimedia, 3D und Mobile Learning mit Smartphone und Tablet – Vermittlungsszenarien, Unterrichtsprojekte und Reflexionen, München: kopaed, 129–143.

Kress, Gunther (2009): Multimodality, London: Routledge.

Liebl, Franz/Düllo, Thomas/Kiel, Martin (2005): Before and After Situationism – Before and After Cultural Studies. The Secret History of Cultural Hacking, in: Düllo, Thomas/Liebl, Franz (Hg.): Cultural hacking. Kunst des strategischen Handelns, Wien: Springer, 13–46.

Lobinger, Katharina (2012): Visuelle Medienkompetenz, in: Katharina Lobinger (Hg.): Visuelle Kommunikationsforschung, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 95–100.

Maker, Janet (1996): The Act (Active Critical Thinking) Method of Teaching Critical and Study Reading, Journal of College Reading and Learning, 27:2, 40-44, DOI: 10.1080/10790195.1996.10850037.

Marchart, Oliver (2018): Cultural studies, 2., aktualisierte Auflage, München: UVK Verlag (UTB Kulturwissenschaft, Politikwissenschaft, 2883).

Messaris, Paul (1998): Visual Aspects of Media Literacy, in: Journal of Communication 48 (1), S. 70–80, DOI: 10.1111/j.1460-2466.1998.tb02738.x.

Meyer, Torsten (2016): Where the Magic Happens. Bildung nach der Entgrenzung der Künste, in: Meyer, Torsten/Dick, Julia/Moormann, Peter/Ziegenbein, Julia (Hg.): Where the magic happens. Bildung nach der Entgrenzung der Künste, München: kopaed (Kunst Medien Bildung, Band 1), 235–246.

Meyer, Torsten (2018): Cultural Hacking als Kulturkritik? In: Baden, Sebastian/Bauer, Christian/Hornuff, Daniel (Hg.): Formen der Kulturkritik, Paderborn: Wilhelm Fink (Schöningh, Fink and mentis Religious Studies, Theology and Philosophy E-Books Online, Collection 2018), 157–176.

Missomelius, Petra (2018): Kritik als Cultural Hacking. Zur Ermöglichung widerständiger Praktiken, in: Niesyto, Horst/Moser, Heinz (Hg.): Medienkritik im digitalen Zeitalter, München: kopaed (Medienpädagogik interdisziplinär, 11), 167–178.

Notley, Tanya/Dezuanni, Michael (2019): Advancing children’s news media literacy: learning from the practices and experiences of young Australians, in: Media, Culture & Society 41 (5), S. 689–707. DOI: 10.1177/0163443718813470.

Saferinternet.at (2022): Startseite, online unter: https://www.saferinternet.at/ (letzter Zugriff: 12.09.2022).

Post, Leslie (2016): Kleine Kulturgeschichte des Hackens. Hamburg: Bachelor + Master Publishing, online unter: http://www.bachelor-master-publishing.de (letzter Zugriff: 12.05.2020).

Schipek, Dietmar (2018): Medienkompetenz. prototypische Aufgaben, hg. v. Bundesministerium für Bildung, Wissenschaft und Forschung, Wien, online unter: https://www.mediamanual.at/materialien (letzter Zugriff: 12.05.2020).

Stauber, Christoph/Stegh, Karl Josef/Körner, Peter/Riebe, Markus/Barnasch, Evelyne (2013): SCHÜLER&INNEN_KOMPETENZEN_BE. Leitfaden_10/2013, hg. v. Bundesministerium für Unterricht, Kunst und Kultur, Wien: Bundesarbeitsgemeinschaft für Bildnerische Gestaltung & Visuelle Bildung.

Tebben, Stefanie (2020): Virtuelle Tattoos vom eigenen Glücksbringer, in: Kunst und Unterricht (439/440), 23–25.

Published

2022-09-20

How to Cite

Neuschäfer , A.-M. (2022). Digital education – a pictorial perspective. Media Impulses, 60(3), 24 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-03-22-23

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.