Desinformation und Verschwörungstheorien entgegenwirken

Deutsch

Authors

  • Christoph Kaindel Wiener Bildungsserver
  • Alena Suschnig Wiener Bildungsserver
  • Lisa Pollak Wiener Bildungsserver

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-04-22-13

Keywords:

Medienkompetenz, Falschinformationen, Desinformation, Inokulationstheorie, paradoxe Intervention, Unterrichtsmaterialien

Abstract

The spread of fake news and conspiracy theories has increased in recent years and represents a challenge in everyday life for adults and also young people. These phenomena have been in the focus of the Vienna Education Server for some time. In dealing with this, we have developed educational material with lesson plans, videos and worksheets. In this article, we describe the current situation and our approach to these problematic topics.

References

Basol, Melisa/Roozenbeek, Jon/Berriche, Manon/van der Linden, Sander/Fatih Uenal/McClanahan William P. (2021): Towards psychological herd immunity: Cross-cultural evidence for two prebunking interventions against COVID-19 misinformation, in: Big Data & Society, 8(1), online unter: https://doi.org/10.1177/20539517211013868 (letzter Zugriff: 11.11.2022)

Butter, Michael (2018): „Nichts ist, wie es scheint“. Über Verschwörungstheorien, Berlin: Suhrkamp.

Henkel, Luca/Sprengholz, Philipp/Korn, Lars/Betsch, Cornelia/Böhm, Robert (2022): The association between vaccination status identification and societal polarization, in: Nature Human Behavior, online unter: https://doi.org/10.1038/s41562-022-01469-6 (letzter Zugriff: 11.11.2022)

KlicksafeGermany (2021): Experten-Talk mit Dr. Sören Stumpf – Sprachmerkmale von Verschwörungstheorien. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=Mbc_O1cFP0o (letzter Zugriff: 20.11.2022)

Nocun, Katharina/Lamberty, Pia (2020): Fake Facts. Wie Verschwörungstheorien unser Denken bestimmen, Köln: Bastei Lübbe.

Lamberty, Pia (2020): Zwischen Theorien und Mythen: eine kurze begriffliche Einordnung, in: Bundeszentrale für Politische Bildung, online unter: https://www.bpb.de/shop/zeitschriften/izpb/318159/zwischen-theorien-und-mythen-eine-kurze-begriffliche-einordnung/ (letzter Zugriff: 11.11.2022)

Roose, Jochen (2020): Sie sind überall. Eine repräsentative Studie zu Verschwörungstheorien, Berlin: Konrad-Adenauer-Stiftung, online unter: https://www.kas.de/de/einzeltitel/-/content/sie-sind-ueberall (letzter Zugriff: 11.11.2022)

Roozenbeek, Jon/van der Linden, Sander/Goldberg, Beth/Rathje, Steve/Lewandowsky, Stephan (2022): Psychological inoculation improves resilience against misinformation on social media, in: Science Advances, 8(34), online unter: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abo6254 (letzter Zugriff: 11.11.2022)

Zowislo-Grünewald, Natascha/Wörmer, Nils (Hg.)(2021): Kommunikation, Resilienz und Sicherheit, Berlin: Konrad-Adenauer-Stiftung, online unter: https://publications.rwth-aachen.de/record/819814/files/819814.pdf (letzter Zugriff: 11.11.2022)

Downloads

Published

2022-12-21

How to Cite

Kaindel, C., Suschnig, A., & Pollak, L. (2022). Desinformation und Verschwörungstheorien entgegenwirken: Deutsch. Media Impulses, 60(4), 24 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-04-22-13

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.