„Manuel kann leider nicht so gut schreiben. Aber jetzt mit dem E-Book gibt es so viele Möglichkeiten, das irgendwie zu erklären.“

Welcher Funktionen bedienen sich Grundschüler*innen, um E-Books zu Aspekten klimafreundlicher Mobilität sprachsensibel im Sachunterricht zu gestalten?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-03-25-18

Keywords:

e-book, action-orientation, general studies, language sensitivity, elementary school, reflexivity, education for sustainable development

Abstract

This study examines the language-sensitive design of e-books by primary school pupils in science lessons, using this as an example of action-oriented media education. It focuses on answering the question of which functions primary school pupils use to design e-books in a language-sensitive way, and how they justify the use of multimedia elements. As part of a qualitative cross-sectional study, fourth graders were encouraged to actively, creatively and reflectively create e-books for first and second graders on the topic of 'climate-friendly mobility'. Group discussions were used to analyse the language-related design options chosen by the pupils. The results demonstrate that learners reflectively utilise a variety of multimedia elements, such as audio files, videos and visualisations, to intentionally reduce language barriers and present complex issues in an appropriate and understandable manner for the intended audience.

References

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Published

2025-09-20

How to Cite

Fehrmann, R. (2025). „Manuel kann leider nicht so gut schreiben. Aber jetzt mit dem E-Book gibt es so viele Möglichkeiten, das irgendwie zu erklären.“: Welcher Funktionen bedienen sich Grundschüler*innen, um E-Books zu Aspekten klimafreundlicher Mobilität sprachsensibel im Sachunterricht zu gestalten?. Media Impulses, 63(3), 34 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-03-25-18

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