Pitfalls of pedagogisation. Bourdieu's concept of habitus read with Koller's Bildung als Transformation and Ruhloff's Bildung im problematisierenden Vernunftgebrauch, with exemplary consideration of Instagram.

Bourdieus Habituskonzept mit Kollers "Bildung als Transformation" und Ruhloffs "Bildung im problematisierenden Vernunftgebrauch" gelesen, unter exemplarischer Berücksichtigung von Instagram

Authors

  • Sabine Oberneder Universität Wien
  • Stanislaus Plügel Universität Wien

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-04-23-09

Keywords:

Pedagogisation, Bourdieu, Koller, Ruhloff, Habitus, Education as a transformation process, Education in the problematising use of reason, Instagram, Actor, Crisis, Social fields, Forms of capital, Media education

Abstract

Since modern times, pedagogical theorems have had a different approach to social reality than sociological theories, and the pedagogical relevance of social reality needs to be put into perspective. While sociology - to put it simply - is dedicated to describing social structures, pedagogy looks at the educational potential of the individual. In order to visualise the possible peculiarities and compatibility of pedagogical and sociological statement systems, the two authors attempt to read Bourdieu's sociological habitus concept by means of two educational concepts in order to then exemplify the pedagogical relevance using Instagram. In doing so, they work out to what extent the habitualised, normative behaviour on Instagram with education as a transformation process according to Koller and the critical-ludic behaviour on Instagram with education in the problematising use of reason according to Jörg Ruhloff can be made fruitful for a critical and (self-)reflective media education with Bourdieu's concept of habitus.

References

Biermann, Ralf (2013): Medienkompetenz – Medienbildung – Medialer Habitus. Genese und Transformation des medialen Habitus vor dem Hintergrund von Medienkompetenz und Medienbildung, Medienimpulse, 51(4), S. 1-24.

Bettinger, Patrick (2017): Praxeologische Medienbildung. Theoretische und empirische Perspektiven auf sozio- mediale Habitustransformationen, Wiesbaden: Springer VS.

Bourdieu, Pierre / Passeron Jean-Claude (1971): Die Illusion der Chancengleichheit. Untersuchungen zur Soziologie des Bildungswesens am Beispiel Frankreichs, Stuttgart: Ernst Klett Verlag.

Bourdieu, Pierre (1987): Glaube und Leib, in: Bourdieu, Pierre (Hrsg.): Sozialer Sinn. Kritik der theoretischen Vernunft. Übersetzt von Günter Seib, Frankfurt am Main: Surkamp, S. 122-146.

Bourdieu, Pierre (1997): Ökonomisches, kulturelles und soziales Kapital, in: Baumgart, Franzjörg (Hrsg.): Theorien der Sozialisation. Erläuterungen – Texte – Arbeitsaufgaben, Bad Heilbrunn: Klinkhardt, S. 217-231.

Bourdieu, Pierre (2005): Was heißt Sprechen? Zur Ökonomie des sprachlichen Tausches. Mit einer Einführung von John B. Thompson, Wien: Braumüller.

Breinbauer, Ines Maria (2008): Bildung als Antwort …? in: Ferring, Dieter/ Haller, Miriam/ Meyer-Wolters, Hartmut/ Michels, Tom (Hrsg.): Soziokulturelle Konstruktionen des Alters. Transdisziplinäre Perspektiven, Würzburg: Königshausen & Neumann, S. 273-294.

Fuchs-Heinritz, Werner/ König, Alexandra (2014): Pierre Bourdieu. Eine Einführung, Konstanz: UVK-Verlagsgesellschaft.

Gebauer, Gunter (2017): Habitus, in: Gugutzer, Robert/ Klein Gabriele/ Meuser, Michael (Hrsg.): Handbuch Körpersoziologie. Band 1: Grundbegriffe und theoretische Perspektiven, Wiesbaden: Springer VS, S. 27-32.

Kant, Immanuel (1981): Kritik der reinen Vernunft 2, in: Weischedel, Wilhelm (Hrsg.): Immanuel Kant. Werkausgabe. Band IV, Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Koller, Hans-Christoph (1993): Bildung im Widerstreit. Bildungstheoretische Überlegungen im Anschluß an Lyotards Konzeption pluraler Diskurse, in: Marotzki, Winfried/ Sünker, Heinz (Hrsg.): Kritische Erziehungswissenschaft – Moderne – Postmoderne. Bd. 2, Weinheim: Deutscher Studienverlag, S. 80-104.

Koller, Hans-Christoph (2002): Bildung und Migration. Bildungstheoretische Überlegungen im Anschluss an Bourdieu und die Cultural Studies, in: Friedrichs, Werner/ Sanders, Olaf (Hrsg.): Bildung/ Transformation. Kulturelle und gesellschaftliche Umbrüche aus bildungstheoretischer Perspektive, Bielefeld, S. 181-200.

Koller, Hans-Christoph (2011): Anders werden. Zur Erforschung transformatorischer Bildungsprozesse, in: Breinbauer, Ines Maria/ Weiß, Gabriele (Hrsg.): Orte des Empirischen in der Bildungstheorie. Einsätze theoretischer Erziehungswissenschaft II, Würzburg: Königshausen & Neumann, 108-123.

Koller, Hans-Christoph (2012): Bildung anders denken. Einführung in die Theorie transformatorischer Bildungsprozesse, Stuttgart: W. Kohlhammer.

Kommer, Sven (2013): Das Konzept des „Medialen Habitus“: Ausgehend von Bourdieus Habitus-Theorie Varianten des Medienumgangs analysieren, in: Barberi, Alessandro et al. (Hrsg.): Beiträge zur Medienpädagogik 2012-2013, Wien: new academic press, S. 405-428.

Krais, Beate/ Gebauer, Gunter (2014): Habitus, Bielefeld: transcript Verlag.

Kubac, Richard (2007): Notwendige Illusionen. Solidarische Anmerkungen zu bildungswissenschaftlicher Kritik in der condition postmoderne. Würzburg: Königshausen & Neumann.

Kubac, Richard (2014): Who’s afraid of... theory? Erkenntnispolitische Betrachtungen zu Bildung und Kritik, in: Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 90, S. 141-163.

Meder, Norbert (2013). Habitus – auch medialer Habitus – aus pädagogischer Perspektive, Medienimpulse, 51(4), S.1-31.

Meyer-Drawe, Käte (2004): Antworten der Eingeweide: Ekel. Eine leibphänomenologische Studie, in: Handlung, Kultur, Interpretation, Zeitschrift für Sozial- und Kulturwissenschaften, (13)1, S. 9-25.

Oberneder, Sabine (2022): Bildung – Medien – Transformation und Übersetzung. Auf den Spuren des Transformations- und Übersetzungsbegriffs in der Medienbildung, https://utheses.univie.ac.at/detail/62151 (letzter Zugriff: 22.10.2023)

Ricken, Norbert (2013): Zur Logik der Subjektivierung. Überlegungen an den Rändern eines Konzepts, in: Gelhard, Andreas/ Alkemeyer, Thomas/ Ricken, Norbert (Hrsg.): Techniken der Subjektivierung, München: Fink, S. 29-47.

Rosenberg, Florian von (2011): Bildung und Habitustransformation. Empirische Rekonstruktionen und bildungstheoretische Reflexionen, Bielefeld: Transcript.

Ruhloff, Jörg (1996): Bildung im problematisierenden Vernunftgebrauch, in: Borelli, Michelle/ Ruhloff, Jörg (Hrsg.): Deutsche Gegenwartspädagogik. Band 2, Baltmannsweiler: Schneider-Verlag Hohengehren, S. 148-157.

Ruhloff, Jörg (2003a): Problematisierung von Kritik in der Pädagogik, in: Benner, Dietrich/ Borrelli, Michele/ Heyting, Frieda/ Winch, Christopher (Hrsg.): Kritik in der Pädagogik. Versuche über das Kritische in Erziehung und Erziehungswissenschaft (46. Beiheft d. Zeitschrift f. Pädagogik), Weinheim/ Basel/ Berlin: Beltz, S. 111-123.

Ruhloff, Jörg (2003b): Von der prinzipienwissenschaftlichen Pädagogik zur pädagogischen Skepsis, in: Meder, Norbert. (Hrsg.): Zwischen Gleichgültigkeit und Gewissheit. Herkunft und Wege pädagogischer Skepsis, Würzburg: Königshausen und Neumann, S. 19-32.

Schäfer, Alfred (2009): Die Erfindung des Pädagogischen, Paderborn: Schöningh.

Schäfer, Alfred / Thompson, Christiane (2013): Pädagogisierung - eine Einleitung, in: Schäfer, Alfred/ Thompson, Christiane (Hrsg.): Pädagogisierung. Wittenberger Gespräche 2012, Halle-Wittenberg, S. 7-25.

Schwingel, Markus (2000): Pierre Bourdieu zur Einführung, Hamburg: Junius Verlag.

Weiß, Ralf (2009): Pierre Bourdieu: Habitus und Alltagshandeln, in: Hepp, Andreas/ Krotz, Friedrich/ Thomas, Tanja (Hrsg.): Schlüsselwerke der Cultural Studies, Wiesbaden: Springer VS, S. 31-46.

Published

2023-12-21

How to Cite

Oberneder, S., & Plügel, S. (2023). Pitfalls of pedagogisation. Bourdieu’s concept of habitus read with Koller’s Bildung als Transformation and Ruhloff’s Bildung im problematisierenden Vernunftgebrauch, with exemplary consideration of Instagram.: Bourdieus Habituskonzept mit Kollers "Bildung als Transformation" und Ruhloffs "Bildung im problematisierenden Vernunftgebrauch" gelesen, unter exemplarischer Berücksichtigung von Instagram. Media Impulses, 61(4), 36 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-04-23-09

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.