Education as a Self-Conscious Process
From the Necessity of a Critical Attitude Towards Generative AI
DOI:
https://doi.org/10.21243/mi-02-25-16Keywords:
Education, emancipatory media education, Artificial Intelligence, critical media literacy, habitusAbstract
The article aims to demonstrate that education is not merely training but must be understood as an emancipatory process based on individual phronesis or judgment, self-determination, moral integrity, and social responsibility. The current developments and challenges of generative AI systems particularly illustrate that we must understand education in this way: When a text can be generated within seconds without knowledge of the content upon request via prompt, it demands reflective and reciprocal considerations or even practical changes in our educational practice—not merely as a reaction to a new tool available to us. The hope is, therefore, that generative AI compels our educational practices toward self-criticism, self-reflection, and rethinking, as certain principles of current educational practice are coming to an end or at least need to be questioned: Education can no longer focus solely on the assessment or consideration of the result or output. At the same time, generative AI systems, due to their hallucinations, biases, and discriminations, force us into a media-critical approach based on a (self-)critical individual attitude. This can only manifest as a well-founded opinion or conviction of the whole person.References
Benner, Dietrich (2015): Allgemeine Pädagogik. Eine systematisch-problemgeschichtliche Einführung in die Grundstruktur pädagogischen Denkens und Handelns, Weinheim u.a.: Beltz Juventa.
Bettinger, Patrick (2018): Praxeologische Medienbildung. Theoretische und empirische Perspektiven auf sozio-mediale Habitustransformationen, Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Bohnsack, Ralf/Geimer, Alexander (2016): «Der Film als Gegenstand von Produkt- und Rezeptionsanalyse und die Potentiale der Aneignung und Bildung», S. 61–87, in: Verständig, Dan/ Holze, Jens/Biermann, Ralf (Hrsg.): Von der Bildung zur Medienbildung. Medienbildung und Gesellschaft. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. https://doi.org/10.1007/978-3-658-10007-0_4.
Bourguignat, Christophe (2022): Künstliche Intelligenz: Trainingsdaten sind entscheidend, https://www.computerweekly.com/de/meinung/Kuenstliche-Intelligenz-Trainingsdaten-sind-entscheidend, abgerufen am 09.02.2025
Bower, Joseph L./Christensen, Clayton M. (1995): Disruptive technologies: Catching the wave, in: Harvard Business Review, 73(1), 43–53.
Cortina, Katharina S. (2019): Ästhetische Bildung. Einführung in den Thementeil, in: Zeitschrift für Pädagogik, Heft 6, 801–803.
Hao, Karen (2019): This is how AI bias really happens—and why it’s so hard to fix. https://www.technologyreview.com/s/612876/this-is-how-ai-bias-really-happensand-why-its-so-hard-to-fix/, abgerufen am 09.02.2025
Heidegger, Martin (1977): Sein und Zeit, Frankfurt: Vittorio Klostermann.
Helm, Christoph/Große, Cornelia (2024): Einsatz künstlicher Intelligenz im Schulalltag – eine empirische Bestandsaufnahme, in: Erziehung und Unterricht, März/April 2024, 370–381.
Humboldt, Wilhelm von (1851) Ideen zu einem Versuch, die Gränzen der Wirksamkeit des Staats zu bestimmen, Breslau: Trewendt, online unter: https://www.deutschestextarchiv.de/book/show/humboldt_grenzen_1851, abgerufen am 09.02.2025
Kant, Immanuel (1803): Über Pädagogik, Königsberg: Friedrich Nicolovius, online unter: https://www.deutschestextarchiv.de/kant_paedagogik_1803, abgerufen am 09.02.2025.
Kaplan, Abraham (1964): The Conduct of Inquiry: Methodology for Behavioral Science, San Francisco: Chandler Publishing Co.
Koller, Hans-Christoph (1999): Bildung und Widerstreit. Zur Struktur biographischer Bildungsprozesse in der (Post-)Moderne, München: Fink.
Kramer, Astrid (2024): KI & Diversity: Wie gefährlich ist Künstliche Intelligenz im Hinblick auf biases?, https://www.hosteurope.de/blog/ki-diversity-wie-gefaehrlich-ist-kuenstliche-intelligenz-im-hinblick-auf-biases/, abgerufen am 10.02.2025
Lichtenstein, Ernst (1968): Bildung, in: Archiv für Begriffsgeschichte, 12, 7-29, online unter: https://www.jstor.org/stable/24358350, abgerufen am 09.02.2025
Lopez, Paola (2021): Diskriminierung durch Data Bias. Künstliche Intelligenz kann soziale Ungleichheiten verstärken, https://bibliothek.wzb.eu/artikel/2021/f-23704.pdf, abgerufen am 09.02.2025
Maslow, Abraham Harold (1966): The Psychology of Science: A Reconnaissance, New York: Harper & Row.
Marotzki, Winfried (2006): Bildungstheorie und allgemeine Biographieforschung, S. 59-70, in: Heinz-Hermann Krüger/Winfried Marotzki (Hrsg.): Handbuch erziehungswissenschaftliche Biographieforschung. Wiesbaden: Springer VS.
Orwat, Carsten (2019): Diskriminierungsrisiken durch Verwendung von Algorithmen: Eine Studie. Baden-Baden: Nomos.
Pot, Mirjam/Kieusseyan, Nathalie/Prainsack, Barbara (2021): Not all biases are bad: equitable and inequitable biases in machine learning and radiology. Insights into Imaging 12(13), https://insightsimaging.springeropen.com/articles/10.1186/s13244-020-00955-7, abgerufen am 09.02.2025
Rahner, Judith (2021): Tödlicher Antifeminismus. Antisemitismus, Rassismus und Frauenfeindlichkeit als Motivkomplex rechtsterroristischer Attacken, S. 337–352, in: Henninger, Annette/Birsl, Ursula (Hrsg.): Antifeminismen, Bielefeld: transcript Verlag.
Reckwitz, Andreas (2000): Die Transformation der Kulturtheorien. Zur Entwicklung eines Theorieprogramms, Weilerswist: Velbrück Wiss.
Rehbein, Boike/Saalmann, Gernot (2014): Habitus, S. 110-118, in: Fröhlich, Gerhard/Rehbein, Boike (Hrsg.): Bourdieu-Handbuch, Stuttgart: Metzler
Rosenberg, Florian von (2011): Bildung und Habitustransformation. Empirische Rekonstruktionen und bildungstheoretische Reflexionen, Bielefeld: transcript.
Sabitzer, Barbara/Hörmann, Corinna/Kuka, Lisa (2024a): Künstliche Intelligenz (KI) in der Bildung – Ein KInderspiel? Chancen, Herausforderungen und Anwendungsbeispiele für die Praxis, in: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, 62(3), 1-26, DOI: 10.21243/mi-03-24-22
Sabitzer, Barbara/Hörmann, Corinna/Kuka, Lisa (2024b): Künstliche Intelligenz und Bildung: Differenzierte Betrachtung statt Pauschalurteil, in: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, 62(4), 1-4, DOI: 10.21243/mi-04-24-03
Sabzalieva, Emma/Valentini, Arianna (2023): ChatGPT and Artificial Intelligence in higher education: Quick start guide, online unter: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146, abgerufen am 09.02.2025
Sattler, Elisabeth (2023). Bildung. S. 59–66, in: Huber, Matthias/Döll, Marion (Hrsg.): Bildungswissenschaft in Begriffen, Theorien und Diskursen. Springer VS, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-37858-5_8
Swertz, Christian (2024): Künstliche Intelligenz in der Bildung – Replik zu Sabitzer, Hörmann und Kuka, in: Medienimpulse: Beiträge zur Medienpädagogik, 62(3), 1-10, DOI: 10.21243/mi-03-24-24.
Torkler, René (2019): Bildung zum Anderen, online unter: https://praefaktisch.de/bildung/bildung-zum-anderen/, abgerufen am 09.02.2025
Volbers, Jörg (2014): Wittgenstein und die Sprachphilosophie, S. 60-63, in: Fröhlich, Gerhard/Rehbein, Boike (Hrsg.): Bourdieu-Handbuch, Stuttgart: Metzler
Weller, Adrian (2019): Transparency: Motivations und Challenges, S. 23-40, in: Samek, Wojciech/Montavon, Grégoire/Vedaldi, Andrea/Hansen, Lars Kai/Müller, Klaus-Robert (Hrsg.) Explainable AI: Interpreting, Explaining and Visualizing Deep Learning. Lecture Notes in Computer Science. Cham: Springer.
Wulf, Jessica (2024) Wie gerecht entscheidet die KI? Über automatisierte Entscheidungssysteme – Grundlagen und Handlungsempfehlungen für die Antidiskriminierungsarbeit, S. 21–36, in: Schnabel, Deborah/Berendsen, Eva/Fischer, Leo/Adeoso, Marie-Sophie (Hrsg.): Code & Vorurteil. Über Künstliche Intelligenz, Rassismus und Antisemitismus, Berlin: Verbrecher Verlag.
Zirfas, Jörg (2011): Bildung. S. 13–19, in: Kade, Jochen/Helsper, Werner/Lüders, Christian/Egloff, Birte/Radtke, Frank-Olaf/Thole, Werner (Hrsg.): Pädagogisches Wissen. Erziehungswissenschaft in Grundbegriffen, Stuttgart: Kohlhammer.
Zvornicanin, Enes, und Grzegorz Piwowarek (2024): How Does ChatGPT Work? online unter: https://www.baeldung.com/cs/chatgpt-model, abgerufen am 09.02.2025
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Daniel Tramp

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 3.0 Unported License.

