Healthy with coding and robotics

Teaching materials to raise health awareness among 6 to 14 year olds with coding and robotics

Authors

  • Sonja Gabriel KPH Wien

DOI:

https://doi.org/10.21243/mi-04-21-16

Keywords:

Citizen Science, Coding, Robotik, Unterrichtsmaterialien

Abstract

The project Healthy with Coding & Robotics, which was carried out in the period from 9/2019 to 31/2020 and funded by Oead and Innovation Foundation for Education, aimed to create different teaching materials for primary and secondary education that would bridge the gap between health awareness and coding or robotics. The project was implemented using the citizen science approach, so that teachers and students from the schools involved in the project were involved in the development and improvement of the materials from the very beginning. The result is six different topics or teaching sequences that are available on the Eduthek under a Creative Commons licence for all interested parties.

References

Amt der Niederösterreichischen Landesregierung (2018): „Bienen-Roboter“ für alle NÖ Landeskindergärten und NÖ Volksschulen. Online unter: http://www.noe.gv.at/noe/_Bienen-Roboter__fuer_alle_NOe_Landeskindergaerten_und_NO.html

Beitzinger, Franz/ Leest, Uwe/ Schneider, Christoph (2020): Cyberlife III. Spannungsfeld zwischen Faszination und Gefahr. Cybermobbing bei Schülerinnen und Schülern. Karlsruhe: Bündnis gegen Cybermobbing. Online unter: https://www.buendnis-gegen-cybermobbing.de/aktivitaeten/studien.html

BMBWF (2018): Digitale Grundbildung. Online unter: https://bildung.bmbwf.gv.at/schulen/schule40/dgb/index.html

eEducation (o.A.): digi.komp. Digitale Kompetenzen. Informatische Bildung. Online unter: https://eeducation.at/index.php?id=530

Freidl, Wolfgang/Stronegger, Willibald-Julius/Neuhold, Christine (2001): Gesundheit in Wien. Wiener Gesundheits- und Sozialsurvey. Wien: Magistrat der Stadt Wien, Bereichsleitung Gesundheitsplanung und Finanzmanagement.

Grundsatzerlass zum Unterrichtsprinzip Gesundheitserziehung (bmbwf 1997): Online unter: https://bildung.bmbwf.gv.at/ministerium/rs/1997_07.html

Lampert, Claudia (2007): Gesundheitsförderung im Unterhaltungsformat. Wie Jugendliche gesundheitsbezogene Botschaften in fiktionalen Fernsehangeboten wahrnehmen und bewerten. Baden-Baden: Nomos.

Marchwacka, Maria A. (2013): Gesundheitsbewusstsein als Wert für die Freizeitgestaltung? In Renate Freericks, Dieter Brinkmann (Hrsg.): Lebensqualität durch Nachhaltigkeit? Analysen – Perspektiven – Projekte. Bremen: Institut für Freizeitwissenschaft und Kulturarbeit.

McKenzie, Jamie (1999): Beyond Technology: Questioning, Research, and the Information Literate School. Bellingham, Washington: FNO Press.

Scheer, Andrea/Noweski, Christine/Meinel, Christoph (2012): Transforming Constructivist Learning into Action: Design Thinking in Education. In: Design and Technology Education: An International Journal 17/3, 8-19.

Van Laar, Ester/van Deursen, Alexander/van Dijk, Jan/de Haan, Jos (2017): The relation between 21st-century skills and digital skills: A systematic literature review.

Zumbach, Jörg (2010): Lernen mit neuen Medien. Instruktionspsychologische Grundlagen. Stuttgart: Kohlhammer.

Published

2021-12-20

How to Cite

Gabriel, S. (2021). Healthy with coding and robotics: Teaching materials to raise health awareness among 6 to 14 year olds with coding and robotics. Media Impulses, 59(4), 29 Seiten. https://doi.org/10.21243/mi-04-21-16

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.